Objęcie wyższego stanowiska wiąże się z korzyściami, takimi jak wyższe wynagrodzenie, ambitniejsze wyzwania i prestiż. Aby otrzymać propozycję awansu, trzeba jednak wykazać się pracowitością lub szczególnymi osiągnięciami.
Jak zadbać o swój rozwój? Co pomoże Ci wspinać się po kolejnych szczeblach w firmowej hierarchii? Jeśli potrzebujesz zmian w życiu zawodowym:
-
Określ, co chcesz osiągnąć
Mając jasno wytyczone cele, możesz robić postępy. Brak pomysłu na siebie to jedna z przyczyn stagnacji.
Jak przekształcić stagnację w rozwój osobisty?
-
Ustal, jakie są oczekiwania pracodawcy
Zdobycie awansu jest łatwiejsze, gdy wiesz, jakie cechy są potrzebne na stanowisku kierowniczym. Warto je rozwijać, jeśli na poważnie myślisz o zarządzaniu zespołem.
-
Planuj
Przemyślana organizacja dnia, tygodnia, miesiąca wpływa na wzrost efektywności. To z kolei poprawia wyniki pracy i zwiększa Twoje szanse na awans. Korzystne rezultaty działań to jeden z argumentów, na jakie można się powołać w trakcie rozmowy z pracodawcą.
-
Angażuj się
Sumienne wykonywanie obowiązków czy podejmowanie dodatkowych wyzwań (np. uczestnictwo w konkursach branżowych) pomogą Ci budować wizerunek osoby aktywnej i zaangażowanej.
-
Utożsamiaj się z celami firmy
Pracodawcy najchętniej inwestują w osoby zaangażowane i oddane firmie oraz zainteresowane jej losami. Jeśli pracujesz w określonym miejscu wyłącznie z powodu braku ciekawszych propozycji, szef nie obdarzy Cię zaufaniem.
-
Wykaż inicjatywę
Przedstawianie propozycji dotyczących usprawnienia pracy, pozyskiwania nowych klientów, rozwoju projektów i wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań również pomoże Ci zaprezentować się z korzystnej strony.
-
Bądź kreatywny
Otrzymaniu awansu sprzyja również umiejętność radzenia sobie w trudnych i nietypowych sytuacjach.
-
Rozwijaj umiejętność współpracy
Na atrakcyjne propozycje zawodowe mogą liczyć także osoby, które dobrze radzą sobie w grupie. Pracownicy, którzy tego nie potrafią, często nie odnajdują się na stanowisku kierowniczym.
Umiejętność pracy w zespole – jak o nią dbać?
-
Znajdź równowagę
Pracoholizm nie sprzyja efektywności. Jeśli chcesz osiągać sukcesy w życiu zawodowym, naucz się wypoczywać.
-
Ustąp, gdy trzeba
Realizowanie swoich celów za wszelką cenę również może utrudnić otrzymanie awansu. Warto wycofać się z rywalizacji, która staje się zbyt zacięta. Dzięki temu atmosfera panująca w firmie pozostanie korzystna.
Porozmawiaj z pracodawcą, jeśli uważasz, że zasłużyłeś na awans. Zanim zdecydujesz się na taki krok, przygotuj rzeczowe argumenty i przemyśl swoje racje. Zastanów się także, czy ścieżka kariery w konkretnej firmie jest dla Ciebie atrakcyjna.
Sprawdź, czy w obecnej pracy nie stoisz w miejscu
Określ, co konkretnie chcesz osiągnąć. Możesz np. ubiegać się nie tylko o awans, ale również o wyższą podstawę lub inne składniki wynagrodzenia, takie jak premia.