5 cech pracownika przyszłości

Z raportu opracowanego przez  infuture institute wynika, że do 2030 roku z rynku pracy może zniknąć 47% zawodów. W ich miejsce pojawią się nowe, zarezerwowane dla pracowników przyszłości. Łączenie umiejętności z obszaru STEM z kompetencjami miękkimi, nastawienie na realizację celów oraz zdolność do nauki nowych narzędzi i urządzeń technologicznych – te cechy będą już niebawem bardzo istotne dla pracodawców. 

Prezentujemy 5 wyróżników pracownika przyszłości:

1. Komunikatywność

To bardzo istotna cecha, potrzebna w każdej branży. Komunikatywność nie odnosi się tylko i wyłącznie do otwartości i łatwości w wyrażaniu opinii. Oznacza także umiejętność uważnego słuchania i wyciągania wniosków.

2. Elastyczność

Aby odnaleźć się na nowym rynku pracy, dobrze jest być otwartym na nowe wyzwania. Obecnie coraz częściej odchodzi się od klasycznego, ośmiogodzinnego modelu na rzecz pracy zdalnej. Podobnie rzecz ma się w przypadku nowych technologii. Wiele firm wprowadza innowacje w zakresie oprogramowania czy sprzętu. dlatego warto być na czasie i śledzić nowinki technologiczne.

3. Mobilność

Praca przyszłości to także mobilność. W prężnie rozwijającej się firmie pracodawca z pewnością doceni gotowość do podróży służbowych czy relokacji. Tego typu okazje często wiążą się z możliwością awansu i dodatkiem premiowym. W przypadku pracy zdalnej mobilność staje się dużą zaletą. Pracownik, który wykonuje swoje obowiązki w tym systemie, nie musi dbać o dojazd do firmy czy odpowiedni strój w trakcie dnia pracy.

Mobilność daje pracę nie tylko informatykom

4. Multitasking

Bardzo ceniona jest także wielozadaniowość. Tendencje na rynku pracy wskazują na rosnące zapotrzebowanie na specjalistów mających wszechstronne umiejętności. Dla pracownika przyszłości nie stanowi problemu angażowanie się w nowe projekty, kursy oraz poszerzanie kompetencji w danym obszarze i nieustanne zdobywanie wiedzy. Wręcz przeciwnie, wyznaczanie sobie dodatkowych celów i ich realizacja przynoszą mu radość z wykonywanej pracy. 

5. Kreatywność

Pracownik przyszłości potrafi wykorzystać swoją kreatywność do generowania nowych pomysłów i idei, które mogą wpłynąć na podniesienie jakości jego pracy. Inicjatywę i pomysłowość wykorzystuje zarówno podczas wykonywania swoich indywidualnych obowiązków, jak i w trakcie zespołowej burzy mózgów. 

4 sytuacje w pracy, gdzie niezastąpiona okaże się Twoja… kreatywność

Jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości?

Nadchodzące zmiany na rynku pracy, które sygnalizuje raport infuture institute, nie muszą oznaczać trudnej adaptacji czy wykluczenia osób przyzwyczajonych do dawnych systemów pracy. Znając prognozy, osoby pozbawione cech pożądanych u pracownika przyszłości, mogą dostosowywać się do nowych realiów powoli, śledząc nowinki technologiczne, szkoląc się i doskonaląc wiedzę z własnej branży czy też szlifując umiejętności miękkie. 

Jak motywować pracowników - przykłady

Pracodawca również może wykonać kilka kroków, aby zmotywować pracowników do zmiany i do zdobywania kompetencji przyszłości. Skutecznymi narzędziami mogą być sfinansowane przez niego kursy dokształcające czy dofinansowania do studiów podyplomowych. Można także organizować cykliczne warsztaty w firmie mające na celu rozwój umiejętności miękkich pracowników.