5 kompetencji pożądanych przez pracodawców

Jesteś otwarty na naukę? Potrafisz nawiązywać relacje ze współpracownikami? Jeśli nie, możesz mieć trudności ze znalezieniem pracy. Sprawdź, czego oczekują pracodawcy i zadbaj o swój rozwój.

Kluczowe kompetencje - przykłady

Zanim zdecydujesz się odpowiedzieć na ofertę pracy, przeanalizuj jej treść. Dzięki temu dowiesz się, na czym zależy potencjalnemu pracodawcy i ocenisz, czy spełniasz jego oczekiwania. Dowiesz się również, jakie kompetencje można rozwijać. Warto skoncentrować się przede wszystkim na takich aspektach:

  • Dobra organizacja pracy

Dlaczego jest ważna?

Do każdego stanowiska są przypisane określone obowiązki – często liczne i różnorodne. Pracownik musi wiedzieć, które z nich są ważniejsze, a które można wykonać w dalszej kolejności.

Jak ją rozwijać?

Chcąc rozwijać umiejętności organizacyjne, planuj dzień, tydzień i miesiąc. Ustalaj cele możliwe do osiągnięcia i wybieraj najskuteczniejsze sposoby ich realizacji. Warto nagradzać się za konsekwencję i wytrwałość w osiąganiu zamierzeń.

  • Samodzielność

Dlaczego jest ważna?

Pełniąc obowiązki na podstawie umowy o pracę, podlegasz kierownictwu. Nie możesz jednak stale pytać zwierzchnika o to, jak wykonywać określone zadania. Czasami muszą wystarczyć Ci ogólne wytyczne.  

Jak ją rozwijać?

Działaj, jeśli chcesz osiągnąć większą samodzielność. Błędy nie przytrafiają się tylko temu, kto jest bierny. Traktuj porażki jak lekcje. Analizuj je i wyciągaj wnioski na przyszłość.

  • Komunikatywność

Dlaczego jest ważna?

Błędy w komunikacji prowadzą do nieporozumień i utrudniają pracę. Umiejętności: słuchania oraz formułowania precyzyjnych wypowiedzi sprawiają, że nie dochodzi do kłótni i nieporozumień. Jednym z elementów składających się na dobrą komunikację w firmie jest asertywność.

Jak ją rozwijać?

Jeśli chcesz stawać się bardziej komunikatywny, upewniaj się, że dobrze zrozumiałeś rozmówcę i sam zostałeś właściwie zrozumiany. Nie bój się zadawać pytań i przyznawać do niewiedzy.

5 sposobów na rozwijanie komunikatywności

  • Umiejętność budowania relacji

Dlaczego jest ważna?

Zdolność nawiązywania i pielęgnowania kontaktów również zapobiega konfliktom, a także usprawnia przepływ informacji pomiędzy pracownikami. Ma duże znaczenie również w odniesieniu do klientów.

Jak ją rozwijać?

Aby pozostawać w dobrych stosunkach z ludźmi, z którymi masz do czynienia w życiu zawodowym, bądź uprzejmy, uczciwy i wyrozumiały. Unikaj plotkowania i mów otwarcie o swoich odczuciach.  

  • Zdolności adaptacyjne

Dlaczego są ważne?

Umiejętność przystosowywania się do nowych warunków sprawia, że działasz efektywnie niezależnie od okoliczności. To szczególnie istotne, gdy wykonujesz pracę, która wymaga kreatywności.

Jak je rozwijać?

Aby lepiej adaptować się do nowych, nieznanych okoliczności, warto próbować swoich sił i rozwijać się w różnych dziedzinach. Możesz np. znaleźć nowe hobby, podjąć pracę dorywczą lub zapisać się na kurs językowy.