6 toksycznych zachowań w miejscu pracy - zarobki.pracuj.pl
  • Indywidualny raport zarobki
  • Kalkulator netto-brutto
  • Przeciętne zarobki na stanowisku
  • Kreator CV
Autor wpisu Pracuj.pl

Dobrze, gdy relacje w pracy stymulują do wytężonej pracy, inspirują i cieszą. Jeśli przynoszą odwrotny efekt, włóż wysiłek w to, by je naprawić lub… zerwać.  

Atmosfera panująca w firmie to jeden z czynników wpływających na poziom motywacji do działania. Zachowania współpracowników, które go obniżają, to na przykład:

  • Manipulowanie

Koleżanka z pracy ucieka się do podstępów i np. symuluje chorobę, by skłonić Cię do przejęcia części jej obowiązków? Przełożony wmawia Ci, że Twoje oburzenie w związku z jego niestosownymi żartami jest nieuzasadnione? Zdobądź wiedzę na temat technik manipulacji i bądź asertywny.

Asertywność w życiu zawodowym – dlaczego jest ważna?

  • Niezdrowa konkurencja

Przełożony podsyca atmosferę bezwzględnej rywalizacji w zespole, np. premiując nieetyczne zachowania? Zwróć mu uwagę w wyważonych słowach. Jeśli rozmowa nie przyniesie pożądanych skutków, możesz zgłosić problem pracodawcy lub komuś, kto zajmuje wyższe miejsce w hierarchii niż Twój bezpośredni kierownik.

  • Przypisywanie sobie cudzych zasług

X przedstawił szefowi Twój pomysł jako własny? Nie bagatelizuj takich sytuacji. Reaguj na bieżąco i wyjaśniaj nieporozumienia. Możesz powoływać się np. na relacje świadków, którzy słyszeli, jak przedstawiasz swoją koncepcję. Ważne, żebyś zachowywał się powściągliwie w obecności toksycznego współpracownika.  

  • Plotkowanie

Jeśli pracujesz z plotkarzem, musisz uważać na każde wypowiedziane słowo. Aby uniknąć konfliktów i nieporozumień z pozostałymi współpracownikami, staraj się rozmawiać z taką osobą wyłącznie na tematy służbowe. Warto na bieżąco zwracać jej uwagę,  np. gdy przekazuje Ci najświeższe biurowe wieści.

  • Narzekanie

Malkontent ciągle krytykuje i widzi tylko negatywne strony. Obecność takiej osoby sprawia, że traci się motywację do działania. Współpracownik-defetysta obniża morale zespołu. Mądry kierownik powinien szybko zauważyć negatywny wpływ takiej osoby na pozostałych członków grupy.

10 cech dobrego kierownika

  • Agresja

Twój współpracownik jest wulgarny i nie panuje nad emocjami, co przejawia się np. ciągłymi awanturami? Jeśli tak, możesz być ofiarą mobbingu. W takiej sytuacji należy zgłosić problem pracodawcy, który powinien interweniować.  

Gdzie zgłosić mobbing?

Jak radzić sobie z toksycznym współpracownikiem?

Chcąc poprawić swoją sytuację, powinieneś zmierzyć się z problemem. Aby osiągnąć możliwie najlepsze rezultaty, skup się nie na swoich negatywnych odczuciach, ale na dostępnych sposobach radzenia sobie z trudnościami. Warto odbyć szczerą rozmowę ze współpracownikiem, a jeśli to nie pomoże – z przełożonym. Dobrze np. zaproponować konfrontację lub układanie harmonogramu pracy w taki sposób, by „mijać się” z daną osobą. Jeśli liczba dni roboczych będzie się zgadzać, pracodawca może zaakceptować takie rozwiązanie. Ostateczna opcja to znalezienie nowej pracy.  

Jak poskromić toksycznych współpracowników

Porównaj zarobki z innymi na Twoim stanowisku

Wypełnij ankietę, a w ciągu 5 minut otrzymasz od nas darmowy indywidualny raport o Twoich zarobkach. Tylko Ty masz dostęp do swojego raportu.

Porównaj teraz zarobki na Twoim stanowisku

Zaktualizuj informacje w swojej ankiecie i zobacz czy nadal zarabiasz odpowiednio.

Dawno wypełniona ankieta?
Porównaj teraz zarobki na swoim stanowisku

W ciągu roku wiele mogło się zmienić. Zaktualizuj informacje w ankiecie i porównaj swoje zarobki z innymi.

Narzędzia

  • Indywidualny raport zarobki
  • Kalkulator netto-brutto
  • Przeciętne zarobki na stanowisku
  • Kreator CV

Artykuły o podobnej tematyce

  • 03.07.2018
    7 sposobów na uniknięcie sporów w pracy

    Miła atmosfera sprawia, że praca staje się łatwiejsza i przyjemniejsza. Nierozwiązane konflikty utrudniają funkcjonowanie, wprowadzają negatywny nastrój i obniżają efektywność. Aby poprawić komunikację, bądź asertywny i jednocześnie wykazuj otwartość na argumenty drugiej strony.

03.07.2018
7 sposobów na uniknięcie sporów w pracy

Miła atmosfera sprawia, że praca staje się łatwiejsza i przyjemniejsza. Nierozwiązane konflikty utrudniają funkcjonowanie, wprowadzają negatywny nastrój i obniżają efektywność. Aby poprawić komunikację, bądź asertywny i jednocześnie wykazuj otwartość na argumenty drugiej strony.

Najnowsze w kategorii: Porady zarobkowe

06.04.2020
Zarządzanie czasem w pracy – jak zwiększyć efektywność i zarobki?

Jeśli chcesz wykonywać zadania sprawniej i efektywniej, sięgnij po sprawdzone techniki. Czas jest zasobem, którego nie można odzyskać, dlatego tak ważne jest, by umieć dobrze go wykorzystywać. Zastosuj na przykład metodę ALPEN, prawo Parkinsona albo koncepcję SMART. A na początek… „zjedz tę żabę”!

19.02.2020
Awans – jakie korzyści może zaproponować Ci pracodawca?

Awans oznacza zmianę stanowiska na bardziej korzystne z perspektywy pracownika. Zazwyczaj kojarzy nam się z otrzymywaniem wyższego wynagrodzenia. Poza lepszą pensją pracodawca może zaoferować nam między innymi zdobycie dodatkowych kompetencji.