8 najbardziej stresujących sytuacji w pracy

Wystąpienie publiczne lub rozmowa na temat podwyżki – to przykładowe trudne sytuacje, które mogą nas spotkać w życiu zawodowym. Warto nauczyć się panować nad stresem. Ważne jest też rozwijanie kompetencji miękkich, takich jak asertywność.

Nerwowe sytuacje, z jakimi zmagamy się w życiu zawodowym, mogą negatywnie wpływać na nasze samopoczucie, zdrowie i relacje. Aby nie były dla nas dużym obciążeniem, warto się do nich przygotować. Poziom stresu szczególnie podnoszą tego typu wydarzenia:

  • Rozmowa kwalifikacyjna

Spotkanie z rekruterem przypomina egzamin. Odpowiadamy na pytania, a czasami także rozwiązujemy zadania. Brak opanowania może sprawić, że zaczniemy popełniać błędy. Aby korzystnie się zaprezentować, warto poświęcić czas na przygotowanie do spotkania.

Porady pracuj

  • Pierwsze dni w nowej pracy

Konieczność przystosowania się do nowych, nieznanych warunków oraz obawa, czy korzystnie wypadniemy – to czynniki, które utrudniają adaptację. Aby obniżyć poziom stresu w pierwszych dniach pracy, dowiedzmy się, do kogo możemy się zwrócić o porady i wskazówki. Opiekun czy też bezpośredni przełożony powinni zapoznać nas z zasadami obowiązującymi w miejscu pracy.

Onboarding – na czym polega?

  • Wystąpienia publiczne

Prowadzenie szkolenia, prezentacja i wystąpienie na konferencji – to przykładowe wyzwania, z którymi mierzymy się w życiu zawodowym. Aby poczuć się pewniej, warto zaplanować, przygotować i przećwiczyć wystąpienie. Ważna jest również świadomość tego, że mamy odpowiednią wiedzę, by wypowiadać się na określony temat.  

  • Rozmowa z pracodawcą o podwyżce

Negocjowanie wynagrodzenia to stresujące doświadczenie, ponieważ podczas spotkania z pracodawcą musimy wykazać, że zasłużyliśmy na wyższą pensję. Rozmowom o pieniądzach często towarzyszy uczucie skrępowania. Aby było mniej dojmujące, warto pracować nad poczuciem własnej wartości. Szczególnie ważne jest przygotowanie argumentów, które przedstawimy podczas spotkania. W tym celu musimy przeanalizować swoje osiągnięcia. Warto także zastanowić się, co zrobimy w razie odmowy – czy będziemy np. ubiegać się o benefity, szukać nowej pracy itd.

  • Zawiniona nieobecność na ważnym spotkaniu

Nawet najlepszemu pracownikowi zdarza się o czymś zapomnieć. Świadomość tego faktu nie zmniejsza uczucia dyskomfortu, które towarzyszy nam, gdy uświadomimy sobie, że od 20 minut powinniśmy wygłaszać prezentację. Aby uniknąć takich sytuacji, warto przygotowywać listy zadań na każdy dzień.

  • Wezwanie do gabinetu szefa

Gdy pracodawca zaprasza nas do siebie, zastanawiamy się gorączkowo, czy zaproponuje nam awans, czy zwolni z pracy. Niezależnie od powodu wezwania, powinniśmy zachować zimną krew – tylko dzięki temu zareagujemy adekwatnie.

  • Konflikt z przełożonym lub współpracownikiem

Aby zapobiegać poważnym nieporozumieniom, warto wykazywać się asertywnością w relacjach służbowych. Ważne jest także wyjaśnianie nieporozumień na bieżąco.  Nie oceniajmy rozmówcy, ale odnośmy się do konkretnych wydarzeń.

Asertywność w życiu zawodowym – dlaczego jest ważna?

  • Zwolnienie z pracy

Wraz z pracą tracimy źródło dochodu. Stajemy więc w obliczu dużego stresu. Chcąc uniknąć takich rozterek, rozwijajmy się zawodowo i rzetelnie wykonujmy swoje obowiązki.

Powyższe sytuacje to tylko przykłady. Istnieje wiele innych, trudnych doświadczeń, z którymi być może przyjdzie nam się zmierzyć w życiu zawodowym. Nawet jeśli będą miały niekorzystny obrót, warto przeanalizować, co poszło nie tak i wyciągnąć wnioski na przyszłość.