Jak efektywnie negocjować podwyżkę? Warto zadać sobie to pytanie, zanim zdecydujemy się na rozmowę z pracodawcą. Błędy, jakie popełnimy w trakcie spotkania z szefem, mogą przekreślić nasze szanse na wyższe wynagrodzenie.
Czego się wystrzegać, a co pomaga osiągnąć swój cel i otrzymać dodatkowe pieniądze za pracę? Najczęstsze „usterki” negocjacyjne to:
1. Wybór niewłaściwej chwili
Starajmy się nie nagabywać pracodawcy, prosząc go o podwyżkę, gdy właśnie je obiad w stołówce, przechodzi korytarzem albo wybiera się do domu. Umówmy się na spotkanie i upewnijmy się, że szef będzie mógł poświęcić nam czas. Istnieje małe prawdopodobieństwo, że wynegocjujemy wyższą pensję, zaskakując go.
2. Brak konkretnych argumentów
Jeden z poważniejszych błędów, jakie możemy popełnić, chcąc wynegocjować podwyżkę, to nieodpowiednie argumenty. Nie porównujmy się z innymi pracownikami. O wyższe wynagrodzenie możemy wnioskować wtedy, gdy osiągamy sukcesy zawodowe, poszerzamy wiedzę i zdobywamy nowe kwalifikacje lub przyjmujemy dodatkowe obowiązki.
3. Powoływanie się na trudną sytuację osobistą
Przyznanie podwyżki jest związane z efektywnością lub sukcesami pracownika. Nasze problemy życiowe, takie jak wysokie raty kredytu, narodziny kolejnego dziecka itd., nie muszą interesować pracodawcy. Wysokość wynagrodzenia powinna być adekwatna do zakresu obowiązków, doświadczenia i kwalifikacji zatrudnionego.
4. Postawa roszczeniowa
Pamiętajmy o tym, że szef nie musi zgodzić się na podwyżkę. Nie osiągniemy sukcesu negocjacyjnego, jeśli będziemy twierdzić, że wyższe wynagrodzenie po prostu nam się należy. Roszczeniowa postawa właściwie wyklucza merytoryczną wymianę argumentów. Może budzić wrogość i wzajemną niechęć, tworząc niepotrzebne napięcie.
5. Wygórowane żądania
Nie ma nic złego we wnioskowaniu o podwyżkę, o ile dysponujemy konkretnymi argumentami. Szef może być skłonny podwyższyć naszą pensję, uznając nasze racje. Pamiętajmy o tym, by nasze oczekiwania finansowe były adekwatne.
6. Ignorowanie interesu firmy
Zamknięcie na argumenty pracodawcy, który tłumaczy odrzucenie naszego wniosku trudną sytuacją finansową przedsiębiorstwa, nie zwiększa naszych szans na podwyżkę. Zdarza się, że firmy doświadczają kłopotów. Ubieganie się o wyższe wynagrodzenie w takich sytuacjach jest ryzykownym posunięciem i może świadczyć o naszej nielojalności.
7. Zbyt emocjonalne podejście
Aby osiągnąć w życiu zawodowym to, na czym nam zależy, musimy nie tylko ciężko pracować. Nie możemy tracić panowania nad sobą. Krzyczenie na pracodawcę lub płacz w trakcie rozmowy o wynagrodzeniu – to przejawy braku profesjonalizmu.
8. Szybka rezygnacja
Może się okazać, że nie otrzymamy podwyżki od razu. Natychmiastowe odstąpienie od ubiegania się o nią sprawi, że być może nigdy nie będziemy zadowoleni z wysokości swojej pensji. Nie zniechęcajmy się. Zapytajmy pracodawcę, co możemy zrobić, aby otrzymać dodatkowe pieniądze w przyszłości.