Call center – jakie trzeba mieć predyspozycje do pracy?

Kulturalny, opanowany, zaangażowany i zorientowany na cel – taki powinien być konsultant call center. Dodatkowym atutem, który wpływa na wysokość zarobków, jest znajomość języków obcych. 

Praca „na słuchawce” może być zarówno dorywczym, jak i stałym zajęciem. Karierę w telefonicznej obsłudze klienta mogą rozpocząć osoby posiadające cechy i predyspozycje, takie jak:

  • Pogodne usposobienie

Sekret udanej pracy z klientem tkwi m.in. w uśmiechu. Największe znaczenie ma profesjonalizm, potrzebne są także umiejętności sprzedażowe, jednak życzliwe podejście do rozmówcy i poczucie humoru to środki pozwalające zbudować przyjazną atmosferę. 

Poczucie humoru – ważny atut pracownika

  • Umiejętność nawiązywania relacji

W pracy w call center liczą się kompetencje miękkie, np. umiejętność uważnego słuchania rozmówcy. Dobra dykcja też ma znaczenie. Wady wymowy utrudniają rozmowę, co może przekładać się np. na wyniki sprzedaży telefonicznej. 

  • Kultura osobista

Takt i dobre maniery stanowią wyraz szacunku dla rozmówcy. Osoba, która jest życzliwie traktowana przez konsultanta, ma większą ochotę na kontynuowanie rozmowy niż ktoś, komu np. nie pozwala się dojść do słowa.  

  • Empatia 

Może się zdarzyć, że zadzwonisz do klienta w nieodpowiedniej chwili i przerwiesz mu posiłek, drzemkę, pracę itd. Zanim zaczniesz przedstawiać ofertę, upewnij się, że rozmówca może i chce poświęcić Ci swój czas. Jeśli dzwonisz nie w porę, dowiedz się, czy i kiedy mógłbyś odezwać się ponownie. 

  • Opanowanie

Jeśli pracujesz w firmie windykacyjnej i kontaktujesz się z dłużnikami, możesz doświadczać nieprzyjemnych sytuacji. Ważne, by nie reagować agresją na agresję, ale zachować spokój, mimo że np. rozmówca krzyczy. 

  • Komunikatywność

Chcemy słuchać ludzi, którzy mówią ciekawie i sprawiają, że angażujemy się w ich opowieści. Jeśli często słyszysz od osób z Twojego otoczenia, że jesteś świetnym gawędziarzem i przyjemnie się Ciebie słucha, warto wykorzystać swój talent, np. w sprzedaży. 

Jak opowiedzieć o sobie na rozmowie kwalifikacyjnej?

Ważne, żebyś rozwijał cechy i talenty, które wykorzystujesz w życiu zawodowym. Dzięki temu zaczniesz osiągać coraz bardziej satysfakcjonujące wyniki.  

Call center – stawki

Kwalifikacje, doświadczenie, wielkość i lokalizacja firmy, znajomość języków obcych – to przykładowe czynniki wpływające na wysokość zarobków. W 2018 r. poziom płac w telefonicznej obsłudze klienta zależał m.in. od stanowiska. Mediana wynagrodzeń, czyli wartość środkowa, wynosiła:

  • Konsultant call center – 3700 zł brutto
  • Telefoniczny doradca klienta – 3800 zł brutto
  • Windykator telefoniczny – 4300 zł brutto
  • Konsultant call center (biegły język obcy) – 5400 zł brutto
  • Teamleader in Customer Service – 6700 zł brutto

Jak wygląda ścieżka kariery w call center?

Przedstawione kwoty zostały ustalone na podstawie analizy ankiet wypełnionych w 2018 r. przez użytkowników serwisu zarobki.pracuj.pl.