Czujesz, że nie rozwijasz się w aktualnym miejscu pracy? A może uważasz, że za mało zarabiasz? Jeśli nie jesteś zadowolony, zacznij działać. Zastanów się, co zmienić, żeby doświadczać spełnienia w życiu zawodowym.
Wykonując określone zadania, chcesz żywić wewnętrzne przekonanie, że to, co robisz, jest potrzebne, ważne i przynosi ci korzyści. Satysfakcja zawodowa decyduje o poziomie motywacji do pracy. Wpływają też na nią czynniki, takie jak:
-
Równe traktowanie
Pracodawca powinien przestrzegać zasad równości. Nie może dyskryminować ze względu na płeć, rasę, osobiste sympatie itd. Jeśli masz wrażenie, że jesteś gorzej traktowany niż Twoi współpracownicy, możesz walczyć o swoje prawa i dochodzić roszczeń przed sądem lub zmienić pracę.
-
Efekty
O samopoczuciu decyduje również skuteczność działań. Łatwiej jest podejmować wysiłek, jeśli widzisz, że Twoje starania przynoszą wymierne rezultaty lub otrzymujesz informację zwrotną.
8 zasad, jak udzielać informacji zwrotnej
-
Wsparcie
Postawa szefa, który ceni Twoją kreatywność i wspiera Cię we wprowadzaniu korzystnych zmian w firmie, również decyduje o tym, czy czujesz się usatysfakcjonowany i doceniony. Warto współpracować z ludźmi, którzy mają cele podobne do Twoich.
-
Możliwości rozwoju
Zanim przyjmiesz ofertę pracy, sprawdź, czy potencjalny pracodawca proponuje Ci atrakcyjną ścieżkę kariery. Awans, możliwość podjęcia studiów podyplomowych lub uczestnictwo w kursach – warto przekonać się, co oferuje firma, w której miałbyś pracować. Mając wiedzę na ten temat, unikniesz rozczarowań.
-
Predyspozycje
Wybierając zawód, dobrze jest uwzględniać własne możliwości i potrzeby. Osoba, która źle się czuje w grupie, nie będzie szczęśliwym nauczycielem, niezależnie od łatwości, z jaką przekazuje wiedzę. Ktoś towarzyski może czuć się niekomfortowo, pracując w samotności itd.
Typy osobowości – jak rozpoznać własny?
-
Asertywność
Trudno doświadczać satysfakcji z pracy także wtedy, gdy pracodawca nieustannie zleca Ci zadania wykraczające poza zakres Twoich obowiązków, a Ty nie potrafisz asertywnie odmówić ich wykonania. Umiejętność otwartego wyrażania uczuć jest potrzebna także w relacjach z klientami oraz w wielu innych sytuacjach, jakie mogą przytrafić się w życiu zawodowym.
Asertywność w życiu zawodowym – dlaczego jest ważna?
-
Samodzielność i zaufanie przełożonych
Trudno czerpać radość z pracy, gdy pracodawca traktuje Cię podejrzliwie i nie pozwala Ci wykazać się inicjatywą. Brak zaufania to jeden z czynników, które hamują rozwój, ponieważ utrudniają zdobywanie nowych kompetencji i zniechęcają do podejmowania aktywności.
-
Zarobki
O satysfakcji zawodowej decyduje również wysokość wynagrodzenia. Motywacja maleje, jeśli czujesz, że Twoja pensja nie jest adekwatna do wysiłku i rezultatów, jakie osiągasz.
Wynagrodzenie za pracę – pytania i odpowiedzi
Co jest dla Ciebie najważniejsze w pracy?