Czego dowiesz się z artykułu?
• Copywriter – co to za zawód? Dowiedz się, co robi copywriter
• Zawód copywriter. Zobacz, w jaki sposób możesz pisać treści do internetu na zamówienie
• Praca jako copywriter. Sprawdź, co przemawia za podjęciem pracy copywritera
• Copywriter zdalnie. Poznaj minusy pracy jako copywriter
• Copywriter zarobki. Dowiedz się, ile zarabia copywriter
Zawód twórcy haseł reklamowych istnieje niemal tak długo jak sama reklama. Jeśli oglądałeś serial „Mad Men”, z pewnością wiesz, że już w latach 60. w Stanach Zjednoczonych autorzy treści wymyślali hasła na billboardy czy do reklam telewizyjnych. Jednak współczesny copywriting na polskim rynku różni się nieco od amerykańskiego copywritingu z XX wieku.
Elastyczny czas pracy – obowiązki pracownika i pracodawcy
Copywriter – co to za zawód? Dowiedz się, co robi copywriter
Wbrew temu, co niektórzy mogą sądzić na podstawie nazwy, copywriting nie polega na przepisywaniu treści. Copywriter tworzy teksty – najczęściej do internetu, choć zdarzają się także oferty pracy jako copywriter piszący artykuły do gazet, hasła na billboardy, ulotki czy drukowane materiały promocyjne.
Pod pojęciem copywriter często ukrywają się także inne profesje:
- Content writer – pisze dłuższe formy tekstowe w znacznie mniej reklamowy sposób niż copywriter,
- Content designer – nie tylko tworzy treści, ale też planuje, jak będą one widoczne na stronie. Często zajmuje się również wymyślaniem tematów i większych kampanii,
- SEO writer – tworzy treści mające głównie odpowiadać za optymalizację strony internetowej, np. za pomocą fraz kluczowych.
Główny trzon ofert pracy dla copywritera skupia się na treściach do internetu. Czym zajmuje się copywriter online? Zobacz, jakie treści może tworzyć.
- Artykuły blogowe i sponsorowane – dla firm i marek, dla blogerów, dla specjalistów (np. inżynierów budowlanych), na strony oficjalne miast itp.
- Hasła reklamowe – na internetowe banery, strony typu landing page (krótkie strony internetowe marki dotyczące jednej promocji lub oferty).
- Treści do wyszukiwarek internetowych – tytuły i opisy stron widoczne np. w wyszukiwarce Google.
- Infografiki i e-booki – które najczęściej powstają we współpracy z grafikiem,
- Opisy produktów i podstron – dzięki którym strona jest lepiej widoczna w wyszukiwarkach.
Rozpiętość zadań copywritera jest więc dość spora. Jeśli jednak chcielibyśmy pokrótce opisać, kim jest copywriter, najtrafniejsza byłaby odpowiedź – twórcą treści.
Jak być efektywnym w pracy i zarobić więcej?
Zawód copywriter. Zobacz, w jaki sposób możesz pisać treści do internetu na zamówienie
Zarabianie na pisaniu artykułów to jeden z najczęściej wymienianych sposobów na szybki zastrzyk gotówki. W zależności od tego, czy zależy Ci na zatrudnieniu na etacie w jednej firmie, czy na większej swobodzie, możesz pracować:
- jako copywriter zatrudniony np. w agencji reklamowej lub w dziale marketingu danej organizacji – wtedy pracujesz w ustalonych godzinach, otrzymujesz konkretne zadania do zrealizowania. Możesz tworzyć większe projekty przy współpracy z grafikami i project managerami, a także uczyć się od swoich przełożonych;
- jako copywriter freelancer – w tej sytuacji szukasz zleceń na własną rękę, sam kontaktujesz się z klientem, często pełnisz też funkcję copywritera i korektora jednocześnie. Masz natomiast większą swobodę działania – Ty ustalasz, kiedy i jak pracujesz oraz jaki rodzaj zadań chcesz przyjmować.
Dość popularnym zawodem zarówno wśród copywriterów zatrudnionych na etacie, jak i freelancerów jest praca seo copywritera. Polega ona na tworzeniu treści do internetu, które nie tylko będą przyciągały uwagę czytelników, ale też zostaną „zauważone” przez internetowe wyszukiwarki. Seo copywriter musi więc, poza znajomością zasad webwritingu, orientować się także w pozycjonowaniu stron, wyszukiwaniu słów kluczowych i ciągle zmieniających się algorytmach wyszukiwarek.
Praca jako copywriter. Sprawdź, co przemawia za podjęciem pracy copywritera
Jeśli zdecydujesz się na pisanie tekstów jako copywriter, możesz podejmować bardzo różnorodne wyzwania. Potrzebna Ci więc będzie umiejętność prezentowania w przystępny i ciekawy sposób nawet bardzo skomplikowanych tematów. Warto jednak mieć na względzie, że pracodawcy cenią sobie copywriterów wyspecjalizowanych w konkretnych dziedzinach. Znajdź więc zakres, w którym chcesz tworzyć teksty, a następnie poszerzaj swoją wiedzę na dany temat (np. związany z medycyną, budownictwem, ubezpieczeniami).
Do najważniejszych zalet pracy jako copywriter należą:
- możliwość nieustannego rozwoju i poszerzania swojej wiedzy z wielu dziedzin,
- możliwość wykonywania swoich obowiązków zawodowych w dowolnym czasie i miejscu. Oczywiście są firmy, w których copywriter pracuje w biurze, w określonych godzinach, jednak wiele osób piszących teksty na zamówienie wykonuje swoją pracę zdalnie,
- niezależność i możliwość planowania czasu pracy w sposób najbardziej dogodny,
- dopasowanie zawodu do swoich potrzeb. Copywriting może być zarówno pełnoetatowym zajęciem, jak i pracą dodatkową czy zleceniem w trakcie urlopu wychowawczego.
Czy do pracy jako copywriter studia są niezbędne? Niekoniecznie. Przygodę z copywritingiem może rozpocząć każdy. W internecie można znaleźć oferty w stylu: praca copywriter bez doświadczenia. Oczywiście większą szansę na rynku pracy mogą mieć osoby po studiach filologicznych, dziennikarskich i marketingowych, jednak nie jest to żaden warunek. Co więcej – w pracy copywritera bardzo ważnym aspektem jest samorozwój. Trendy internetowe cały czas się zmieniają – dobry copywriter powinien za nimi nadążać. W doskonaleniu warsztatu językowego bardzo pomaga też czytanie książek. Copywriter powinien jak najwięcej czytać, ponieważ w ten sposób wzbogaca swój język i zapoznaje się z zasadami poprawnej pisowni na konkretnych przykładach. Może także wykorzystywać literackie nawiązania w swoich tekstach.
Przeczytaj, jak zostać copywriterem.
Dodatkowo:
- pisanie rozwija osobowość i kreatywność, co jest bardzo przydatne również w innych zawodach;
- zawód copywritera uczy odpowiedzialności i rzetelności – zarówno jakość tekstu, jak i jego terminowe oddanie mają tu kluczowe znaczenie.
Copywriter zdalnie. Poznaj minusy pracy jako copywriter
Jeśli lubisz kontakt z ludźmi, praca copywritera może z czasem okazać się nie do końca satysfakcjonująca. W pracy z domu często doskwiera samotność. Jednak warto mieć na względzie obecną sytuację związaną z pandemią i to, że wiele firm już wysłało swoich pracowników na pracę zdalną. Warto więc szukać innych sposobów na zapewnienie sobie kontaktu z ludźmi.
- Razem z innymi współpracownikami organizujcie sobie wirtualne spotkania. Bierzcie udział w wideorozmowach – dotyczących projektów czy nawet Waszego samopoczucia.
- Jeśli pracujesz jako freelancer, nie obawiaj się bezpośredniego kontaktu z klientem. Czasem lepiej coś wytłumaczyć w trakcie rozmowy niż w kolejnym długim mailu.
- Dbaj o swoją higienę pracy. Staraj się oddzielać życie prywatne od zawodowego. Gdy zaplanujesz sobie czas na pisanie tekstu, skup się tylko na tym. Rób też przerwy, wyjdź na krótki spacer.
Praca copywritera może być także dość wyczerpująca. Pisanie to zajęcie kreatywne, często wymagające weny, a ta – jak wiadomo – bywa kapryśna. Tworzenie tekstów pod presją czasu, w sytuacji, kiedy nie ma się natchnienia, może być dużym wyzwaniem i męczącym intelektualnie zajęciem.
Jak sobie z tym radzić? Podejdź do swojej pracy jak rzemieślnik. Skup się na tym:
- czego ma dotyczyć tekst i jaki ma być jego cel,
- do jakiego odbiorcy chcesz trafić i gdzie ma się znaleźć Twój komunikat,
- jakie oczekiwania ma względem Ciebie klient.
Zadbaj też o to, aby dobrze zaplanować swoją pracę – wyznacz godziny, w których pracujesz, i w tym czasie skup się tylko na swoich zadaniach. Nie zapominaj też o swojej artystycznej duszy. Wykorzystaj ją przy wymyślaniu krótkich haseł reklamowych, które zwrócą uwagę odbiorców, lub przy tworzeniu atrakcyjnych tytułów.
Copywriter zarobki. Dowiedz się, ile zarabia copywriter
O tym, ile zarabia copywriter, decyduje kilka czynników:
- rodzaj wykonywanej pracy – czy jest to pełnoetatowe zajęcie, czy też dodatkowa praca podejmowana w celu zwiększenia domowego budżetu,
- czas wykonywanej pracy – to dotyczy głównie freelancerów. Im więcej czasu możesz przeznaczyć na pisanie tekstów, tym więcej możesz zarobić,
- doświadczenie – osoba pracująca w zawodzie kilka lat będzie zarabiała więcej niż świeżo upieczony copywriter. W przypadku freelancera będzie to kwestia pozyskania większej liczby klientów i poleceń. Natomiast w agencji copywriter może po pewnym czasie awansować np. na stanowisko seniorskie.
Copywriting stawki – ile możesz zarabiać? Przeciętne zarobki na stanowisku copywritera wynoszą 5300 zł brutto. Więcej o warunkach pracy copywritera przeczytasz na stronie https://zarobki.pracuj.pl/. Dowiesz się z niej m.in.:
- jakie są popularne benefity w tym zawodzie,
- co wpływa na wynagrodzenie copywritera.
Znajdziesz też dane o przeciętnych zarobkach w różnych zawodach. Jeśli więc wciąż szukasz swojej ścieżki kariery, przyjrzyj się uważnie dostępnej na stronie liście. Może zainteresują Cię inne stanowiska związane z marketingiem internetowym?