Podejmowanie przemyślanych decyzji dotyczących miejsca zatrudnienia pozwala uniknąć nieprzyjemności. Wielkość firmy to jeden z czynników wywierających istotny wpływ na warunki pracy. Przedsiębiorstwa różnią się nie tylko ze względu na liczbę zatrudnionych (małe firmy zatrudniają do 50 osób, średnie – między 50 a 250, duże – powyżej 250 osób). Istotne różnice dotyczą też sfer, takich jak:
-
Rekrutacja
Duże firmy dysponują warunkami i środkami niezbędnymi do prowadzenia wieloetapowych procesów rekrutacji. Ubieganie się o posadę w takim miejscu zwykle trwa dłużej niż rozmowy z przedstawicielem niewielkiego przedsiębiorstwa.
Rekrutacja według Monty Pythona
-
Wynagrodzenie
W dużej firmie zarabia się zwykle więcej niż w małej. Dla przykładu: 4400 zł brutto – tyle w 2017 r. wynosiła mediana płac specjalistów zatrudnionych w mazowieckich przedsiębiorstwach, zatrudniających mniej niż 50 osób. W większych firmach zarobki były wyższe o 1000 zł brutto. Dane pochodzą z serwisu: zarobki.pracuj.pl. Osoby zatrudnione w niewielkich przedsiębiorstwach rzadziej otrzymują benefity. Wynika to z trudniejszej sytuacji materialnej pracodawców, którzy dysponują mniejszym kapitałem.
-
Możliwości podnoszenia kwalifikacji
Większa firma to większe dochody, a co za tym idzie, większe środki, które można przeznaczyć na szkolenie pracowników. Niewielkie przedsiębiorstwa często nie mają wystarczających funduszy, by zapewnić zatrudnionym wszechstronny rozwój.
5 książek, które pomogą Ci się rozwijać zawodowo
-
Zakres obowiązków
Duże korporacje stawiają na wąską specjalizację. Osoba zajmująca konkretne stanowisko wykonuje obowiązki ściśle związane z niewielkim wycinkiem korporacyjnej rzeczywistości. W małych firmach jedna osoba może pełnić kilka funkcji, np. sekretarki, zaopatrzeniowca, specjalisty ds. obsługi klienta itp.
-
Ścieżka kariery
W kilku- i kilkunastoosobowych firmach trudno piąć się po szczeblach kariery, dlatego, że w konkretnym dziale pracuje… jedna osoba. W przypadku małych zakładów pracy wystarczy np. jeden specjalista ds. księgowości.
-
Biurokracja
W korporacjach obowiązują oficjalne pisma, oczekiwanie na odpowiedź i zatwierdzanie decyzji na różnych szczeblach. W małych przedsiębiorstwach procedury są mniej skomplikowane, dlatego znacznie łatwiej wnioskować np. o pożyczkę pracowniczą, dodatkowy dzień wolny itp.
-
Relacje
Jeśli kilka osób przez lata spędza ze sobą 8 godzin dziennie i 5 dni w tygodniu, tworzą się pomiędzy nimi silne relacje. Wypracowanie takich kontaktów w dużej grupie jest często niemożliwe.
10 sposobów na dobre relacje ze współpracownikami
-
Stabilność zatrudnienia
Dokonywanie zwolnień jest łatwiejsze w dużej firmie niż w małej. Osoba, która wręcza wypowiedzenie anonimowemu pracownikowi korporacji, może mieć do tego neutralny stosunek. W małym przedsiębiorstwie często zwalnia się… kolegę.
Niezależnie od wielkości firmy pewne kwestie pozostają bez zmian. Chodzi m.in. o warunki udzielania urlopów czy sposób obliczania wynagrodzenia. Przed podjęciem pracy warto dowiedzieć się np. jak obliczyć dniówkę, jak ustalić różnicę pomiędzy wynagrodzeniem brutto i netto itd. Można to zrobić, zapoznając się z kodeksem pracy i korzystając z praktycznych narzędzi, takich jak np. kalkulator wynagrodzeń Pracuj.pl.