Jak utrzymać koncentrację, pracując w domu?

Sąsiad, który wpada z wizytą, spontaniczna zabawa z dzieckiem, drzemka, która trwa dłużej, niż planowałeś – pracując w domu, trzeba radzić sobie z licznymi zawirowaniami organizacyjnymi. Zbyt częste modyfikowanie planu dnia może okazać się równoznaczne z drastycznym spadkiem efektywności. Aby do tego nie dopuścić, unikaj bodźców, które Cię dekoncentrują i wprowadzają chaos.

Czy potrafisz stawiać granice?

W przypadku zawodów, takich jak: pisarz, dziennikarz, copywriter, architekt czy programista - wynagrodzenie to nie jedyny korzystny czynnik. Warto wykonywać te profesje również ze względu na możliwość pracy zdalnej. Możesz np. pisać artykuły lub oprogramowanie… we własnym ogrodzie. To komfortowe rozwiązanie, ale z drugiej strony… słońce i śpiew ptaków mogą nie tylko pozytywnie Cię nastrajać, ale również rozleniwiać i obniżać efektywność. Aby działać skutecznie, warto ustalić konkretne zasady i przestrzegać ich.

Czy home office jest dla Ciebie?

Sekret wydajnej pracy w domu tkwi nie tylko w asertywności. Ważne jest także to, czy:

  • Jesteś zmotywowany

Łatwiej jest skupić się na pracy, gdy wykonujesz ją z przyjemnością i wiesz, co chcesz osiągnąć. Warto co jakiś czas aktualizować cele i analizować własne emocje dotyczące działalności zawodowej. Im silniejsza motywacja, tym łatwiej radzić sobie z rozpraszaczami.

  • Potrafisz planować i jesteś zdyscyplinowany

Warto organizować sobie pracę w oparciu o aktualne możliwości, jakimi dysponujesz. Zanim przyjmiesz na siebie kolejne obowiązki, zastanów się, czy zdołasz pogodzić je z innymi zadaniami. Podstawą efektywnego działania jest umiejętność trafnego i realnego oszacowania sytuacji. Ważne, żebyś potrafił również realizować cele przyjęte na dany dzień, tydzień czy miesiąc.

  • Posiadasz umiejętności adaptacyjne

Niezależnie od tego, jak rozważnie planujesz, zawsze coś może pójść nie po Twojej myśli. Będziesz mógł działać mimo trudności, jeśli zachowasz spokój i szybko ustalisz nowy plan działania. W przeciwnym razie stres sprawi, że przestaniesz skupiać się na pracy.  

  • Umiesz odcinać się od rozpraszających bodźców

Jedną z pozytywnych cech pracy w domu jest możliwość stworzenia sobie komfortowych warunków działania. Możesz samodzielnie wybrać miejsce, zaaranżować wystrój itd. Zyskujesz również większą swobodę, jeśli chodzi o regulowanie natężenia bodźców, które do Ciebie docierają. Nie musisz słuchać rozmów telefonicznych współpracowników, znosić hałasu generowanego przez liczne urządzenia biurowe itd.

6 prostych sposobów, dzięki którym poradzisz sobie z rozpraszaczami uwagi

  • Potrafisz wypoczywać

Zmęczenie to jeden z największych „wrogów” koncentracji. Kiedy pracujesz i wypoczywasz w jednym miejscu, granice pomiędzy pracą a życiem osobistym łatwo się zacierają. Ważne, żebyś angażował się w wykonywanie obowiązków, ale też potrafił odpoczywać i odrywać się myślami od spraw służbowych. Zastanów się, jaka forma relaksu działa na Ciebie najlepiej i nie rezygnuj z niej na rzecz pracy.