Czy potrafisz stawiać granice?
W przypadku zawodów, takich jak: pisarz, dziennikarz, copywriter, architekt czy programista - wynagrodzenie to nie jedyny korzystny czynnik. Warto wykonywać te profesje również ze względu na możliwość pracy zdalnej. Możesz np. pisać artykuły lub oprogramowanie… we własnym ogrodzie. To komfortowe rozwiązanie, ale z drugiej strony… słońce i śpiew ptaków mogą nie tylko pozytywnie Cię nastrajać, ale również rozleniwiać i obniżać efektywność. Aby działać skutecznie, warto ustalić konkretne zasady i przestrzegać ich.
Czy home office jest dla Ciebie?
Sekret wydajnej pracy w domu tkwi nie tylko w asertywności. Ważne jest także to, czy:
- Jesteś zmotywowany
Łatwiej jest skupić się na pracy, gdy wykonujesz ją z przyjemnością i wiesz, co chcesz osiągnąć. Warto co jakiś czas aktualizować cele i analizować własne emocje dotyczące działalności zawodowej. Im silniejsza motywacja, tym łatwiej radzić sobie z rozpraszaczami.
- Potrafisz planować i jesteś zdyscyplinowany
Warto organizować sobie pracę w oparciu o aktualne możliwości, jakimi dysponujesz. Zanim przyjmiesz na siebie kolejne obowiązki, zastanów się, czy zdołasz pogodzić je z innymi zadaniami. Podstawą efektywnego działania jest umiejętność trafnego i realnego oszacowania sytuacji. Ważne, żebyś potrafił również realizować cele przyjęte na dany dzień, tydzień czy miesiąc.
- Posiadasz umiejętności adaptacyjne
Niezależnie od tego, jak rozważnie planujesz, zawsze coś może pójść nie po Twojej myśli. Będziesz mógł działać mimo trudności, jeśli zachowasz spokój i szybko ustalisz nowy plan działania. W przeciwnym razie stres sprawi, że przestaniesz skupiać się na pracy.
- Umiesz odcinać się od rozpraszających bodźców
Jedną z pozytywnych cech pracy w domu jest możliwość stworzenia sobie komfortowych warunków działania. Możesz samodzielnie wybrać miejsce, zaaranżować wystrój itd. Zyskujesz również większą swobodę, jeśli chodzi o regulowanie natężenia bodźców, które do Ciebie docierają. Nie musisz słuchać rozmów telefonicznych współpracowników, znosić hałasu generowanego przez liczne urządzenia biurowe itd.
6 prostych sposobów, dzięki którym poradzisz sobie z rozpraszaczami uwagi
- Potrafisz wypoczywać
Zmęczenie to jeden z największych „wrogów” koncentracji. Kiedy pracujesz i wypoczywasz w jednym miejscu, granice pomiędzy pracą a życiem osobistym łatwo się zacierają. Ważne, żebyś angażował się w wykonywanie obowiązków, ale też potrafił odpoczywać i odrywać się myślami od spraw służbowych. Zastanów się, jaka forma relaksu działa na Ciebie najlepiej i nie rezygnuj z niej na rzecz pracy.