Jak zostać menedżerem muzycznym?

Menedżer muzyczny to stanowisko dla miłośników muzyki, którzy mają w sobie coś z biznesmena, negocjatora, psychologa i PR-owca. Aby rozpocząć pracę w zawodzie, trzeba przede wszystkim nawiązać nić porozumienia z muzykiem, którego chce się reprezentować. Nie zawsze konieczne jest doświadczenie – pierwszą pracę można zdobyć dzięki kreatywności oraz charyzmie.  

Co robi menedżer gwiazd?

Do zadań menedżera należy m.in. organizowanie lub współorganizowanie koncertów, festiwali oraz innych eventów z udziałem gwiazdy. Troska o wizerunek wokalisty/muzyka to również zadanie agenta. W przypadku zespołu ogromne znaczenie ma budowanie przyjaznej atmosfery w grupie i pomoc w rozwiązywaniu konfliktów. Przedstawiciel gwiazdy zajmuje się także negocjowaniem kontraktów (np. z organizatorami koncertów, wytwórniami fonograficznymi itd.) oraz zarządzaniem finansami. Wynagrodzenie menedżera zależy w znacznej mierze od popularności gwiazdy i umiejętności agenta.

Czym zajmuje się menadżer gwiazd?

Droga do zawodu menedżera muzycznego

Ważne, by menedżer gwiazdy wykazywał się wysoką efektywnością. Nie jest to łatwe, m.in. ze względu na ogrom odpowiedzialności i różnorodność zadań. Jeśli interesuje Cię praca w tym zawodzie, to:

  • Poznawaj branżę muzyczną

Dobrze, jeśli muzyka jest Twoją pasją. Wieloletnia obecność w środowisku sprzyja nawiązywaniu kontaktów z organizatorami koncertów oraz innymi muzykami.

  • Zdobywaj wiedzę

Skuteczny agent jest ekonomistą, PR-owcem, marketingowcem, psychologiem, socjologiem i prawnikiem. Potrafi skutecznie negocjować kontrakty, budować wizerunek gwiazdy, motywować muzyka, odpowiadać na potrzeby publiczności i na bieżąco analizować sytuację panującą w branży.

  • Rozwijaj kompetencje społeczne

Menedżer jest pośrednikiem pomiędzy gwiazdą a firmami fonograficznymi, mediami, fanami itd. Aby skutecznie wywiązywać się z obowiązków, musi cechować się komunikatywnością, asertywnością, empatią i umiejętnościami dyplomatycznymi.

  • Doskonal umiejętności organizacyjne

Na agencie spoczywają liczne obowiązki, polegające m.in. na organizacji rozmaitych przedsięwzięć z udziałem muzyka: koncertów, wywiadów, działań promocyjnych itd. Menedżer czuwa nad tym, by jego klient terminowo zrealizował wszystkie zobowiązania.  

  • Myśl strategicznie

Kreowanie wizerunku gwiazdy, realizowanie projektów artystycznych, planowanie tras koncertowych – podejmując działania tego rodzaju agent realizuje określoną strategię. Ważne, by była ona spójna i prowadziła do zamierzonych rezultatów.

  • Pielęgnuj pasję

Trudno o zadowalające efekty, jeśli nie lubi się swojej pracy, wykonuje się ją wyłącznie dla pieniędzy itd. Decydując się na działanie wbrew sobie, menedżer naraża się na wypalenie zawodowe.

  • Bądź elastyczny i mobilny

Muzycy często wyruszają w trasy koncertowe, podczas których towarzyszy im agent. Ważne, by menedżer nie miał nic przeciwko regularnym wyjazdom i długotrwałej nieobecności w domu.

10 umiejętności, które warto rozwijać