Key Account Manager to osoba, od której w dużym stopniu zależą relacje firmy z klientami. KAM zajmuje się także pozyskiwaniem nowych odbiorców i zawieraniem z nimi umów. Przekonaj się, na czym konkretnie polega praca tego specjalisty i jakich umiejętności się od niego oczekuje.
Key Account Manager – opis stanowiska
Praca na tym stanowisku wiąże się z takimi obowiązkami, jak:
- opieka nad kluczowymi klientami (np. korporacyjnymi),
- doradzanie klientom,
- prowadzenie negocjacji oraz sprzedaży produktów/usług aktualnym bądź potencjalnym klientom o kluczowym znaczeniu,
- sporządzanie umów i odpowiedzialność za ich realizację,
- tworzenie analiz rynkowych dotyczących danego sektora rynku, działalności konkurencji i decyzji konsumentów,
- sporządzanie raportów finansowych (marketingowych, cenowych itd.).
Podwładnymi Key Account Managera mogą być przedstawiciele handlowi (sales representatives). Do obowiązków KAM-a należy również aktywna współpraca z nimi oraz organizowanie dla nich szkoleń i kursów. Osoba, która zajmuje to stanowisko, czasami przejmuje część obowiązków kierownika/dyrektora sprzedaży w zakresie zarządzania zespołem handlowym. KAM nie zawsze ma podwładnych. Osoby zatrudnione na tym stanowisku kierują raczej projektami i procesami.
Jak zostać Key Account Managerem
Odpowiednie wykształcenie, chociaż często jest wymagane, ma znacznie mniejszą wagę niż doświadczenie zawodowe. Na korzyść kandydata może przemawiać ukończenie studiów ekonomicznych. W przypadku firm o wyraźnie sprofilowanej działalności, np. związanej ze sprzedażą produktów/usług informatycznych, mile widziane są studia techniczne związane z tą branżą. Dyplomy MBA czy świadectwa ukończenia studiów podyplomowych oraz kursów językowych także mają wartość w oczach rekruterów. U kandydatów na stanowisko Key Account Managera liczą się umiejętności interpersonalne, autoprezentacyjne i negocjacyjne. Dobry KAM powinien wyróżniać się ze względu na odpowiednią organizację pracy, zdolność analitycznego myślenia i dużą odporność na stres.
Ile zarabia Key Account Manager?
Mediana, czyli wartość przeciętna, to w tym zawodzie ok. 8200 zł. brutto, wliczając premie. Na wysokość pensji Key Account Managerów wpływają przede wszystkim: wielkość i kapitał firmy, region oraz kompetencje zawodowe samego KAM-a. Znaczna część osób, które wykonują ten zawód, może dodatkowo liczyć na benefity: firmowy telefon komórkowy, laptop i samochód służbowy.