Na te argumenty lepiej się nie powołuj, negocjując podwyżkę! - zarobki.pracuj.pl
  • Indywidualny raport zarobki
  • Kalkulator netto-brutto
  • Przeciętne zarobki na stanowisku
  • Kreator CV
Autor wpisu Agnieszka Dobosz

Do negocjacji podwyżki warto dobrze się przygotować. Najlepiej mieć listę argumentów, którymi możemy posłużyć się w rozmowie z szefem. Ważne jednak, aby uzasadnienie naszej propozycji było przemyślane – radzimy, na jakie argumenty lepiej się nie powoływać, bo mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.

W trakcie rozmowy z szefem wprost powiedziałam, że biorę ślub, chcę wziąć potem kredyt na mieszkanie i potrzebuję podwyżki. Niestety nic z tego nie wyszło, szef odmówił, szansę mam dopiero za rok – żali się Magda, młodsza księgowa w centrum usług wspólnych.

Czy sięganie po takie uzasadnienia to na pewno dobry pomysł? Oto 3 rodzaje argumentacji, których lepiej unikać, negocjując zarobki.

  1. A Mirek zarabia lepiej – czyli powoływanie się na zarobki kolegi

Motywowanie podwyżki czynnikami dotyczącymi spraw wewnętrznych firmy (np. kolega z zespołu zarabia więcej) może okazać się nieskuteczne – komentuje Magdalena Łuszczak, Dyrektor HR Futuro Finance – Te argumenty nie dotyczą wykonywanych obowiązków i wkładu pracownika w rozwój firmy. Liczy się Twoja realna praca i sukcesy.

Rada: zamiast dowiadywać się pokątnie, ile zarabia kolega z biurka obok (szczególnie że bardzo często zarobki są – przynajmniej oficjalnie – sprawą poufną), zastanów się, za co cenią Cię współpracownicy i podkreśl to w rozmowie. Przypomnij sobie najbardziej udane projekty zespołowe albo przedsięwzięcie, w którym byłeś liderem czy mentorem. Możesz również sięgnąć po wyniki Twojej oceny (rocznej czy kwartalnej).

  1. Kredyt, dzieci i wakacje – czyli argumenty prywatne

Fakt, że sprawy prywatne są często głównym motywatorem pójścia po podwyżkę, nie jest dla nikogo zaskoczeniem. Nie należy jednak eksponować tego argumentu w rozmowie z przełożonym. Pamiętajmy, że jest to rozmowa biznesowa, w której chcesz pokazać, że zasługujesz na konkretne wynagrodzenie – jako ceniony specjalista i oddany pracownik. To, że żona chce jechać w tym roku na Teneryfę nie powinno mieć tu nic do rzeczy.

Często pracownicy w ostateczności odwołują się do problemów takich jak spłata kredytu mieszkaniowego, gdy inne argumenty już zawiodły mówi Magdalena Łuszczak. Jednak nawet w takiej podbramkowej sytuacji lepiej jest poszukać innego, biznesowego uzasadnienia.

Rada: dobrym argumentem jest powołanie się na wynagrodzenia rynkowe. Wejdź na http://zarobki.pracuj.pl i sprawdź, ile zarabiają inni w Twojej branży i na podobnych stanowiskach. Jeśli okaże się, że Twoja pensja znacząco różni się od pensji, które oferują inne firmy, będzie to dobre uzasadnienie do przyznania Ci podwyżki.

Obejrzyj wideo i zobacz, co oprócz pensji możesz negocjować >

  1. Jak nie dostanę podwyżki to… – czyli drobny szantaż

… rzucę papierami, będę pracował gorzej, nie wykonam tego projektu. W trakcie trudnych negocjacji, możemy mieć pokusę, aby postraszyć pracodawcę. Ale groźba, nawet zawoalowana, nie jest nigdy dobrym pomysłem na rozmowy o charakterze zawodowym. Nawet jeśli negocjacje nie idą po Twojej myśli, nie sięgaj po ten argument – jest mała szansa, że przybliży Cię do celu.

Rada: posługuj się raczej argumentami pozytywnymi. Pokaż, jak firma zyskuje, mając Ciebie w zespole, ile oszczędza dzięki Twoim usprawnieniom i jak się rozwinie dzięki pracy, którą zamierzasz wykonać. Szukaj uzasadnień odwołujących się do korzyści, które daje organizacji posiadanie Ciebie w swoich szeregach – przygotuj listę swoich osiągnięć i udanych projektów.

Po jakie argumenty Wy sięgacie, negocjując wyższe wynagrodzenie?

Porównaj zarobki z innymi na Twoim stanowisku

Wypełnij ankietę, a w ciągu 5 minut otrzymasz od nas darmowy indywidualny raport o Twoich zarobkach. Tylko Ty masz dostęp do swojego raportu.

Porównaj teraz zarobki na Twoim stanowisku

Zaktualizuj informacje w swojej ankiecie i zobacz czy nadal zarabiasz odpowiednio.

Dawno wypełniona ankieta?
Porównaj teraz zarobki na swoim stanowisku

W ciągu roku wiele mogło się zmienić. Zaktualizuj informacje w ankiecie i porównaj swoje zarobki z innymi.

Narzędzia

  • Indywidualny raport zarobki
  • Kalkulator netto-brutto
  • Przeciętne zarobki na stanowisku
  • Kreator CV

Artykuły o podobnej tematyce

  • 07.05.2018
    Jak być efektywnym w pracy i zarobić więcej?

    Nie lubisz swojej pracy i nie chcesz się angażować? Jeśli tak jest, istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że będziesz uzyskiwał atrakcyjne zarobki. Wybierz zawód, który zawsze chciałeś wykonywać i rozwijaj się, a pieniądze staną się miłym dodatkiem do sukcesu zawodowego.

  • 29.04.2018
    6 kreatywnych sposobów na podwyżkę poza pensją podstawową

    Jednym z powodów, dla których pracownicy nie otrzymują wyższego wynagrodzenia, jest to, że… nie starają się o podwyżkę. Jeśli chcesz zarabiać więcej, porozmawiaj z pracodawcą. Jednocześnie warto liczyć się z odmową i przygotować alternatywne rozwiązania. Możesz poprosić np. o zwrot kosztów dojazdu do pracy.  

07.05.2018
Jak być efektywnym w pracy i zarobić więcej?

Nie lubisz swojej pracy i nie chcesz się angażować? Jeśli tak jest, istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że będziesz uzyskiwał atrakcyjne zarobki. Wybierz zawód, który zawsze chciałeś wykonywać i rozwijaj się, a pieniądze staną się miłym dodatkiem do sukcesu zawodowego.

29.04.2018
6 kreatywnych sposobów na podwyżkę poza pensją podstawową

Jednym z powodów, dla których pracownicy nie otrzymują wyższego wynagrodzenia, jest to, że… nie starają się o podwyżkę. Jeśli chcesz zarabiać więcej, porozmawiaj z pracodawcą. Jednocześnie warto liczyć się z odmową i przygotować alternatywne rozwiązania. Możesz poprosić np. o zwrot kosztów dojazdu do pracy.  

Najnowsze w kategorii: Porady zarobkowe

  • 05.05.2018
    5 powodów, dla których warto pracować jako specjalista ds. marketingu

    Osoba zatrudniona na stanowisku specjalisty ds. marketingu zajmuje się m.in. tworzeniem strategii sprzedażowych i budowaniem wizerunku firmy. W związku z rosnącą popularnością nowoczesnych technologii marketingowcy coraz częściej działają w branży e-commerce. Przeciętne zarobki specjalisty to 5100 zł brutto. Co czwarty specjalista ds. marketingu zarabia ponad 5900 zł brutto.

05.05.2018
5 powodów, dla których warto pracować jako specjalista ds. marketingu

Osoba zatrudniona na stanowisku specjalisty ds. marketingu zajmuje się m.in. tworzeniem strategii sprzedażowych i budowaniem wizerunku firmy. W związku z rosnącą popularnością nowoczesnych technologii marketingowcy coraz częściej działają w branży e-commerce. Przeciętne zarobki specjalisty to 5100 zł brutto. Co czwarty specjalista ds. marketingu zarabia ponad 5900 zł brutto.