Odkładanie zadań na później
Tendencja do przekładania obowiązków na kolejny dzień, tydzień czy miesiąc dotyczy wielu osób. Wydaje nam się, że mamy jeszcze wystarczająco dużo czasu, by ukończyć projekt, pisanie ważnego sprawozdania czy realizację innego zadania, gdy wreszcie okazuje się, że deadline już dawno za nami, a my jesteśmy dokładnie w tym samym miejscu, co na początku drogi. Systematyczność i rzetelność to absolutna podstawa dla każdego pracownika, który chce się rozwijać i zdobywać kolejne szczeble kariery.
Jak odkryć swoją pasję i zadbać o rozwój?
Brak gotowości do zmian
Zmiany niosą ze sobą nowe możliwości i trzeba umieć je odpowiednio wykorzystać. Elastyczność jest ważna dla wielu pracodawców, a pracownik, który potrafi zaakceptować modyfikacje (np. w sposobie organizacji pracy) zyskuje w oczach przełożonego. Nie bez znaczenia jest także gotowość i chęć samych pracowników do ciągłego uczenia się i rozwijania zawodowej ciekawości. Zgłaszanie się na ochotnika do współtworzenia innowacyjnych projektów czy wyszukiwanie bądź współorganizowanie ciekawych szkoleń to niektóre sposoby doskonalenia swoich kompetencji.
Brak umiejętności pracy w zespole
Kontakty z innymi ludźmi, wymiana wiedzy i doświadczeń oraz możliwość skonsultowania swoich pomysłów z bardziej doświadczonymi kolegami i kontrahentami są bardzo istotne w rozwoju zawodowym. Są jednak osoby, które niechętnie proszą o pomoc, bo nie pozwala im na to ambicja, duma czy chęć wykazania się przed szefem. Takie myślenie na dłuższą metę może okazać się błędne, ponieważ prędzej czy później napotykamy na swojej drodze trudności, z którymi nie potrafimy sami się uporać. Ważne jest, by wiedzieć, gdzie szukać porady. Dobrze rozumiana lojalność wobec swoich współpracowników także jest mile widziana. Wymaga ona niekiedy podjęcia trudnych decyzji, jak na przykład wyrażenie zgody na zmiany w regulaminie wynagradzania, które mają wspomóc firmę w lepszym funkcjonowaniu.
Niedostateczna wiara we własne umiejętności
Strach przed podjęciem ryzyka i brak wiary w swoje kompetencje to jeden z największych grzechów, jakie można popełnić przeciwko własnemu rozwojowi zawodowemu. Wielu pracowników ma fałszywie zaniżone wyobrażenie na temat swojej wiedzy i umiejętności. Takie osoby nie chcą angażować się w wymagające projekty i rezygnują z ciekawych zadań. Pewność siebie na szczęście da się wypracować. Warto przyjąć metodę małych kroków, zacząć od niewielkich modyfikacji w swoim grafiku i wprowadzania do niego coraz to nowych, bardziej wymagających obowiązków. Nie można też zapominać o swoich osiągnięciach i sukcesach, ponieważ pozwala to spojrzeć na siebie jako osobę zdolną do wykonywania swojej pracy na najwyższym poziomie. Poczucie własnej wartości pomaga budować świadomość nie tylko swoich mocnych, ale i słabych stron, dlatego nie trzeba bać się krytyki. Jeśli coś nie uda się wystarczająco dobrze, to warto poprosić przełożonego, by wspólnie z nami zastanowił się i przeanalizował, co konkretnie poszło nie tak. Przejęcie inicjatywy, również w takim kontekście, jest cechą osób pewnych siebie.
Chyba nie ma pracownika, który nie borykałby się z mniejszymi lub większymi problemami związanymi z rozwojem zawodowym. Ważne, by umieć te trudności zdiagnozować i przyznać się przed sobą do posiadania słabszych stron. Wtedy o wiele łatwiej jest opracować skuteczny plan działania i wyeliminować złe nawyki ze swojego zawodowego i prywatnego życia.