CEO, CIO lub CMO – to skróty, pod którymi kryją się: dyrektor generalny, kierownik działu IT oraz pracownik działu marketingu. Chcąc podjąć pracę w korporacji, warto m.in. zapoznać się ze słownictwem, jakiego się tam używa.
Jak działa korporacja?
Duże, międzynarodowe firmy często funkcjonują jako spółki. Na ich czele stoi zarząd, który wraz z najwyższą kadrą zarządzającą odpowiada za funkcjonowanie całej struktury. Najważniejszym członkiem zarządu jest prezes. Przedsiębiorstwo składa się z różnych działów (sprzedaż, administracja, HR, IT itd.).
Rodzaje stanowisk w międzynarodowych firmach
Korporacyjny żargon może być niezrozumiały dla osób, które rozpoczynają karierę. Warto dowiedzieć się, co kryje się pod tajemniczymi nazwami, takimi jak:
- General Director lub CEO - Chief Executive Manager
Dyrektor generalny koordynuje pracę przedsiębiorstwa, a także opracowuje i wdraża długo- i krótkofalowe plany rozwoju. Ocenia również poziom ich realizacji.
- CIO - Chief Information Officer
Dyrektor IT czuwa nad prawidłowym funkcjonowaniem działu IT. Określa strategię, wdraża nowe rozwiązania techniczne, a także kieruje projektami informatycznymi.
- CFO - Chief Financial Officer
Dyrektor finansowy odpowiada za kondycję finansową firmy. Realizuje również strategię inwestycyjną i sprzedażową ustaloną przez zarząd.
- KAM - Key Account Manager
Kierownik ds. kluczowych klientów dba o przebieg współpracy z najważniejszymi kontrahentami przedsiębiorstwa. Kreuje także jego wizerunek i ma wpływ na kształtowanie polityki sprzedażowej.
- PM – Project Manager
Praca w korporacjach polega m.in. na realizacji projektów. PM dba o to, by przedsięwzięcia tego typu były dokonywane zgodnie z założeniami i terminowo.
- CMO - Chief Marketing Officer
Dyrektor marketingu opracowuje strategię sprzedażową firmy. Do jego zadań należy także budowanie zespołów zajmujących się realizacją założeń marketingowych.
- Sales Representative
Osoba zatrudniona na stanowisku przedstawiciela handlowego sprzedaje produkty lub/i usługi oferowane przez przedsiębiorstwo.
- Law Advisor
W każdej międzynarodowej korporacji funkcjonuje dział prawny, w którym zasiadają radcy. Ich wiedza jest niezbędna np. przy konstruowaniu umów zawieranych z klientami.
- Supply Chain Manager
Kierownik zarządzający dostawami organizuje łańcuch dostaw i troszczy się o to, by zamówienia były realizowane poprawnie i terminowo.
- Health and Safety Inspector
W przedsiębiorstwie musi znajdować się również specjalista czuwający nad przestrzeganiem zasad z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
- CSO - Chief Security Officer
Szef ochrony odpowiada za bezpieczeństwo. Opracowuje i wdraża działania zapobiegające np. wniknięciu niepowołanych osób do firmy lub wyciekowi danych.
Korporacyjne nazwy – po co?
Obecność międzynarodowych korporacji w Polsce nikogo już nie dziwi – tak samo jak przejmowanie specjalistycznego słownictwa. Posługiwanie się anglojęzycznymi nazwami stanowisk może ułatwiać komunikację. Dzięki ujednoliceniu łatwiej uniknąć nieporozumień.