Pozytywne cechy pracownika - sprawdź, czy je masz

Nie możesz znaleźć pracy, mimo że ukończyłeś kilka kierunków studiów oraz liczne kursy i szkolenia? Potencjalny szef zwraca uwagę nie tylko na kwalifikacje, jakie posiadasz. Liczą się również kompetencje miękkie.   

Wiedza fachowa i uprawnienia do wykonywania określonego zawodu to warunki, które trzeba spełnić. Warto pracować również nad swoją osobowością. Pozytywne cechy pracownika, na które zwracają uwagę pracodawcy, to:

  • Elastyczność

Jesteś elastyczny, jeżeli:

  • Podchodzisz do swojej pracy zadaniowo.
  • Stając w obliczu wyzwania, szukasz skutecznych sposobów, by się z nim zmierzyć.
  • Przygotowujesz się do realizacji zadań, ale potrafisz dostosować się do okoliczności. Nieprzewidziane wydarzenia nie dezorganizują Twojej pracy.
  • Wykorzystujesz zasoby, jakimi dysponujesz.
  • Jesteś pomysłowy i potrafisz adaptować się do nowych warunków.   
  • Otwartość

Jesteś otwarty, jeżeli:

  • Chętnie i łatwo zawierasz nowe znajomości.
  • Śledzisz nowinki w branży i testujesz nowe koncepcje, narzędzia pracy itd.
  • Chętnie rozmawiasz ze współpracownikami i kolegami z branży. Wymiana doświadczeń stanowi dla Ciebie cenne źródło wiedzy, z którego czerpiesz garściami.
  • Lubisz dyskutować i choć masz własną opinię, interesują Cię argumenty rozmówców i zastanawiasz się nad ich słusznością.  
  • Refleksyjność

Jesteś refleksyjny, jeżeli:

  • Starasz się być coraz lepszy w tym, co robisz.
  • Gdy popełnisz błąd, szukasz przyczyn niepowodzenia i zastanawiasz się, co zrobić, by w przyszłości je wyeliminować.
  • Często prosisz współpracowników/przełożonych/podwładnych o informację zwrotną. Traktujesz poważnie uwagi kierowane pod Twoim adresem i analizujesz je.
  • Zanim podejmiesz decyzję, rozważasz wszystkie argumenty za i przeciw.
  • Komunikatywność

Jesteś komunikatywny, jeżeli:

  • Wyrażasz się precyzyjnie – tak, by osoba, do której mówisz, zrozumiała, co chcesz przekazać.
  • Zadajesz pytania, upewniając się, czy właściwie zinterpretowałeś słowa rozmówcy.
  • Nie boisz się informować, że coś jest dla Ciebie niejasne.

5 sposobów na rozwijanie komunikatywności

  • Umiejętność budowania relacji

Nawiązywanie i podtrzymywanie relacji jest możliwe, gdy:

  • Dbasz o kulturę
  • Lubisz i szanujesz ludzi. Traktujesz ich życzliwie.
  • Zachowujesz się asertywnie, ale potrafisz okazać wyrozumiałość.
  • Dążenie do rozwoju

Stajesz się coraz lepszy (np. w konkretnej dziedzinie), gdy:

  • Chętnie się uczysz. Potrzeba stawania się coraz lepszym dominuje nad lenistwem.
  • Masz świadomość swoich zalet i wad. Rozwijasz mocne strony, jednocześnie dążąc do eliminacji negatywnych cech.

Typy osobowości – jak rozpoznać własny?

  • Inicjatywa

Wychodzisz z inicjatywą, gdy:

  • Odczuwasz silną potrzebę działania.
  • Nie bagatelizujesz trudności, ale je pokonujesz.
  • Nie boisz się zmian.
  • Jesteś kreatywny i chętnie dzielisz się swoimi pomysłami.   

Masz duże szanse na znalezienie wymarzonej pracy, jeśli zgadzasz się z większością powyższych twierdzeń. Kompetencje miękkie należy stale rozwijać. Warto na bieżąco analizować swoje zachowania i oceniać postępy.