Praca w ramach home office - kto może sobie na nią pozwolić?

Rośnie grono pracodawców, którzy oferują możliwość wykonywania zadań poza biurem. Praca w domu to komfortowe rozwiązanie, ale… nie dla każdego. Aby utrzymywać wysoką efektywność, trzeba przejawiać systematyczność i konsekwencję w realizacji celów. Zanim podejmiesz decyzję, zastanów się, czy jesteś gotowy na tego typu zmianę.  

Marzysz o tym, żeby pracować w domowym zaciszu i dzięki temu unikać porannych i popołudniowych korków? A może dekoncentruje Cię gwar panujący w firmie? Home office może sprawdzić się w Twoim przypadku, jeśli:

  • Wykonujesz wolny zawód

Architekt, korektor, tłumacz, copywriter, programista, bloger, pisarz – to pracownicy, którzy mogą wykonywać swoje zadania w domu. Jako urzędnik, analityk medyczny czy bibliotekarz musisz pracować w biurze, laboratorium itd. Wybierając zawód, warto uwzględnić własne oczekiwania w tym zakresie. Aby utwierdzić się w decyzji, dobrze jest „zakosztować” zarówno jednego, jak i drugiego trybu pracy. W przypadku wielu profesji można pracować w domu, w siedzibie firmy i w terenie.

Zawody dla domatorów, czyli jaką pracę można wykonywać zdalnie

  • Potrafisz realnie ocenić swoje możliwości

Choć praca z domu to komfortowe rozwiązanie, warto rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”. Jeśli nie potrafisz oszacować, ile czasu potrzebujesz na realizację konkretnego zadania lub masz skłonność do ulegania „rozpraszaczom” uwagi, być może łatwiej będzie Ci skoncentrować się w biurze, w towarzystwie innych osób pogrążonych w pracy.   

  • Jesteś zmotywowany

Praca w domu może sprawiać trudności, jeśli realizujesz zadania z niechęcią. Ważne, żeby dostrzegać sens tego, co się robi. W przeciwnym razie nie osiągniesz wysokiej efektywności, co jeszcze dodatkowo obniży Twoją motywację.

  • Masz odpowiednie warunki pracy

Komfort wykonywania obowiązków w domu polega również na tym, że możesz samodzielnie kształtować warunki pracy. To Ty urządzasz biuro, wybierasz odpowiednie pomieszczenie itd. Z drugiej strony, może okazać się, że w Twoim miejscu zamieszkania trudno będzie zaaranżować wygodny kącik do pracy.

  • Posiadasz umiejętności organizacyjne

Praca w ramach home office to miarodajny test umiejętności organizacyjnych. Jeśli potrafisz stawiać przed sobą konkretne cele i umiesz wyznaczać priorytety, masz szanse osiągać świetne wyniki. Ważne, żebyś potrafił również stawiać granice między życiem prywatnym i zawodowym lub – w zależności od potrzeb – łączył obowiązki i płynnie przechodził od zadań domowych do biurowych.  

6 wskazówek, jak zorganizować pracę w domu

  • Konsekwentnie dążysz do celu

Im bardziej konsekwentne działanie, tym lepsze rezultaty. Ważne, abyś każdego dnia wykonywał zaplanowaną pracę. Warto jednak wsłuchiwać się w potrzeby własnego organizmu. Jeśli np. czujesz się chory, przemęczony itd., zrób przerwę i poczekaj, aż Twój organizm się zregeneruje.

W ustaleniu wysokości pensji w trakcie przerwy chorobowej pomoże Ci kalkulator zarobków podczas choroby netto.