Co robić, by zasłużyć na uznanie przełożonego?
Ilu pracodawców, tyle opinii na temat tego, jaki powinien być idealny pracownik. Istnieje jednak zbiór cech, które w oczach większości przełożonych są bardzo pożądane i powodują, że osoba, która je posiada, jest postrzegana jako zasługująca na wyróżnienie. Szczególnie istotne są:
- umiejętność pracy w grupie i umiejętność rozwiązywania konfliktów – osoba, która to potrafi, jest postrzegana jako lider, przez co budzi szacunek i zaufanie współpracowników,
- posiadanie wysokich kompetencji, chęć nauki i otwartość na wiedzę, umiejętności niezbędne na danym stanowisku – duże ambicje świadczą o motywacji pracownika,
- sumienność i rzetelność – pracownik, na którego można liczyć i któremu można ze spokojem powierzać realizację nawet bardzo wymagających i pilnych zadań, to dla każdego pracodawcy prawdziwy skarb,
- wysoka kultura osobista i doskonale rozwinięte zdolności interpersonalne – pracownicy, którzy są mili, uprzejmi, taktowni i nie stwarzają sytuacji konfliktowych, tworzą dobrą atmosferę w miejscu pracy, a ta – jak wiadomo – jest bardzo potrzebna, by firma mogła dobrze funkcjonować,
8 sposobów na to, jak zjednywać sobie współpracowników
- profesjonalizm w podejściu do obowiązków zawodowych – pracownik, który potrafi sam właściwie ustalić sobie priorytety i ich przestrzegać, jest w oczach pracodawcy osobą godną zaufania, a przez to zasługującą na to, by być angażowaną do zaawansowanych, wymagających projektów.
Uznanie przełożonego – jakie korzyści może osiągnąć dzięki temu pracownik?
Wyrazy uznania za pracę mogą przybierać bardzo różne formy, ale jedno jest pewne – posiadanie poważania u przełożonego może przynieść same korzyści pracownikowi. Osoba, która doskonale wywiązuje się z powierzonych obowiązków, może liczyć nie tylko na gratyfikacje pieniężne, ale też ciekawe propozycje rozwoju. Jeśli pracodawca dostrzeże w swoim podwładnym potencjał, to bardzo prawdopodobne, że zechce wspomóc go w rozwoju kompetencji i umiejętności choćby poprzez zaproponowanie mu atrakcyjnych, wartościowych szkoleń czy dofinansowania kursów. Pracownik, który czuje wsparcie szefa, jest lepiej zmotywowany do pracy. Śmielej i pewniej występuje z inicjatywą i przedstawia własne propozycje dotyczące na przykład usprawnienia funkcjonowania przedsiębiorstwa.