Zawody, które wiążą się z częstymi podróżami służbowymi

Podróże służbowe stanowią doskonałą okazję do poszerzania horyzontów. Dzięki nim praca nie jest monotonna, a pracownik poznaje nowe osoby i nawiązuje kontakty biznesowe. Jeśli pozwala mu na to czas, może zwiedzać różne zakątki świata. Z tego powodu część kandydatów bardzo chętnie odpowiada na oferty zatrudnienia, które wiążą się z częstymi wyjazdami. 

W których zawodach podróże służbowe są normą?

Dłuższe lub krótsze wyjazdy służbowe dotyczą wielu różnych stanowisk, także tych, które na co dzień wiążą się z pracą stacjonarną. Istnieją jednak zawody, w które częste podróże są wręcz wpisane. Mowa o profesjach, takich jak:

  • przedstawiciel handlowy – do głównych zadań na tym stanowisku należy podtrzymywanie dobrych relacji z klientami, odbieranie od nich zamówień i dostarczanie im konkretnych artykułów, na które zgłaszają zapotrzebowanie. To praca, która wiąże się z koniecznością regularnych wyjazdów. Zazwyczaj jest tak, że przedstawiciel handlowy ma z góry przydzielony obszar, za który odpowiada. Musi więc tak zaplanować sobie pracę, by systematycznie pojawiać się we wszystkich punktach i firmach znajdujących się pod jego opieką. 

Kim jest przedstawiciel handlowy?

  • specjalista ds. zakupów – osoba na tym stanowisku ma za zadanie wyszukiwać takie produkty i usługi, które mogą przyczynić się do uatrakcyjnienia oferty firmy, którą reprezentuje. W zależności od branży i jej specyfiki specjalista może uczestniczyć w różnego rodzaju targach, spotkaniach promocyjnych, szkoleniach i innych wydarzeniach, podczas których ma okazję zapoznać się z propozycjami potencjalnych dostawców i usługodawców oraz porównać własną ofertę z propozycjami konkurencji.
  • dziennikarz/korespondent – podróże są bardzo przydatne w poszukiwaniu materiałów do reportaży czy programów telewizyjnych oraz w celu przeprowadzenia wywiadów i rozmów z osobami, które mogą pomóc w rzetelnym przygotowaniu publikacji. Taka praca wymaga dużej samodzielności i umiejętności docierania do źródeł informacji, co nierzadko bywa bardzo pracochłonne i skomplikowane.

Przedstawiciel handlowy - sprawdź, czy to zawód dla Ciebie!

Jakie dodatki przysługują za pracę w delegacji?

Konieczność odbywania częstych podróży i wykonywania pracy z dala od miejsca zamieszkania wiąże się z ponoszeniem określonych wydatków. Przepisy dotyczące podróży służbowych w sposób jasny określają, w jakim stopniu i w jakiej wysokości koszty za delegację ponosi pracodawca. W przypadku środków transportu to właśnie pracodawca decyduje, w jaki sposób podwładny ma dotrzeć do wyznaczonego miejsca. Jeśli chodzi o opłaty związane z zakupem posiłków, obowiązuje tak zwana dieta. Wynosi ona 30 zł na dzień i przysługuje pracownikowi wtedy, gdy spędza w delegacji więcej niż 12 godzin. 50% diety otrzymuje się wówczas, gdy podróż służbowa zajmuje od 8 do 12 godzin. Jeśli chodzi o pensję, to w przypadku osób, które często są w podróży, konieczne jest opracowanie w firmie efektywnego systemu wynagradzania

Delegacja – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Praca, która daje możliwość rozwoju, zwiększa poziom satysfakcji pracownika.