Kto może zostać adwokatem?
Wymagania, jakie należy spełnić, aby zostać adwokatem, wynikają z działu V ustawy Prawo o adwokaturze. Kluczowe kryteria wskazane w dokumencie to:
- pełnia praw publicznych i pełna zdolność do czynności prawnych,
- ukończenie wyższych studiów prawniczych w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskanie tytułu magistra lub ukończenie zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej,
- odbycie aplikacji adwokackiej i zdanie egzaminu adwokackiego (ten wymóg nie dotyczy m.in. profesorów i doktorów habilitowanych nauk prawnych lub osób, które zajmowały stanowisko sędziego lub prokuratora – wszystkie wyjątki zostały wskazane w art. 66 ustawy Prawo o adwokaturze).
Osoba, która zdała egzamin adwokacki, może złożyć wniosek o wpis na listę adwokatów. Ma prawo zrobić to w ciągu 10 lat od doręczenia uchwały o wyniku egzaminu. Dokumenty, które należy dostarczyć do Okręgowej Rady Adwokackiej, to:
- wniosek o wpis na listę adwokatów,
- zaświadczenie o niekaralności,
- oświadczenie lustracyjne,
- umowy o pracę z dokumentami określającymi zakres obowiązków lub umowy cywilnoprawne wraz z oświadczeniem o złożeniu deklaracji do właściwego urzędu skarbowego oraz zapłaceniu podatku wynikającego z tytułu tych umów – w przypadku osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 4 i 5,
- dokument potwierdzający uzyskanie stopnia naukowego doktora nauk prawnych - w przypadku osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 5,
- zaświadczenie potwierdzające, że adwokat wykonywał czynności bezpośrednio związane ze świadczeniem pomocy prawnej – w przypadku osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 4 lit. b i pkt 5 lit. b,
- dokumenty potwierdzające co najmniej 3-letni okres zatrudnienia w urzędach organów władzy publicznej lub w państwowych jednostkach organizacyjnych i wykonywanie czynności bezpośrednio związanych z tworzeniem projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego w przypadku osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 4 lit. c i pkt 5 lit. c,
- dokument potwierdzający pozytywne zdanie egzaminu sędziowskiego, prokuratorskiego lub notarialnego,
- kwestionariusz osobowy,
- życiorys,
- zdjęcie.
Procedura została opisana na stronie biznes.gov.pl.
Jako adwokat możesz pracować w kancelarii prawnej i przyjmować sprawy, z którymi zgłaszają się do Ciebie klienci. W miarę zdobywania doświadczenia niektórzy pracownicy decydują się na założenie własnej kancelarii adwokackiej.
Ile zarabia adwokat?
Zarobki w palestrze zależą m.in. od prestiżu, wyników oraz stażu pracy. 4600 zł brutto – tyle w 2018 r. wynosiło przeciętne miesięczne wynagrodzenie aplikanta adwokackiego. Niewielka część osób zatrudnionych na tym stanowisku otrzymywała także świadczenia pozapłacowe: dofinansowanie zajęć sportowych (14%), prywatna opieka medyczna (12%) i świadczenia socjalne (6%). Mediana płac na stanowisku radcy prawnego – adwokata wynosiła 8000 zł brutto (połowa pracowników zarabiała poniżej, a połowa – powyżej tej kwoty). Benefity oferowane przez pracodawców to przede wszystkim: prywatna opieka medyczna (25%), dofinansowanie zajęć sportowych (22%) i służbowy telefon do celów prywatnych (14%).
Benefity - czyli co motywuje pracowników?
Źródło danych dotyczących wynagrodzeń stanowią ankiety wypełnione w 2018 r. przez użytkowników serwisu zarobki.pracuj.pl.