Kto może zostać dyrektorem handlowym?
Posadę dyrektora handlowego może objąć osoba, która ukończyła ekonomię. W pełnieniu obowiązków potrzebna jest także wiedza z zakresu zarządzania, którą można zdobyć np. na studiach MBA (Master of Business Administration). Przydatne mogą okazać się też kompetencje uzyskane w wyniku zgłębiania psychologii biznesu.
Jakie studia podyplomowe pomogą Ci zostać menedżerem?
Wykształcenie to istotne, ale nie jedyne kryterium. Od dyrektora oczekuje się także doświadczenia w dziale handlowym i zarządzaniu oraz doskonałej znajomości określonej branży, takiej jak np. FMCG, artykuły przemysłowe, farmacja itd. Ważne, by kandydat na wysokie stanowisko wykazywał również biegłą znajomość języka obcego / języków obcych.
Istotną rolę odgrywają kompetencje miękkie, a zwłaszcza umiejętności negocjacyjne, opanowanie, wysoko rozwinięte kompetencje społeczne i kultura osobista, dynamizm, odporność na stres i determinacja oraz konsekwencja w dążeniu do celu.
Obowiązki dyrektora
Praca dyrektora handlowego jest wymagająca i bywa stresująca. Podstawowe zadania, jakie wypełnia osoba zarządzająca działem handlu, to:
- tworzenie polityki handlowej firmy (ustalanie reguł odnoszących się do asortymentu, cen oraz działań promocyjnych);
- budowanie zespołu (czuwanie nad przebiegiem rekrutacji i współtworzenie oferty szkoleń pracowniczych);
- zarządzanie działem handlowym i koordynowanie jego pracy (motywowanie pracowników, wyznaczanie celów zespołowych i indywidualnych, zachęcanie podwładnych do aktywności);
- opracowywanie planów sprzedaży i sprawowanie nadzoru nad ich realizacją;
- inicjowanie działań zmierzających do poprawy wyników sprzedaży;
- negocjowanie warunków umów handlowych;
- ocena skuteczności podejmowanych działań;
- budowanie relacji z partnerami biznesowymi;
- analizowanie sytuacji panującej na rynku i monitorowanie działań konkurencji;
- współpraca z zarządem firmy oraz z innymi działami przedsiębiorstwa;
- reprezentowanie firmy w relacjach z instytucjami państwowymi;
- czuwanie nad tym, by działania handlowe podejmowane przez przedsiębiorstwo były zgodne z prawem.
Zarobki dyrektora handlowego
21 500 zł brutto – tyle w 2018 r. wynosiło przeciętne miesięczne wynagrodzenie, na jakie mógł liczyć dyrektor zakupów. Znaczna część przedstawicieli tego stanowiska otrzymywała także benefity. Wśród najczęściej przyznawanych dodatków pozapłacowych znajdowały się: służbowy samochód do celów prywatnych (87%), służbowy telefon do celów prywatnych (84%), dofinansowanie zajęć sportowych (37%) oraz dofinansowanie szkoleń/kursów (36%).
Pozieleniejesz z zazdrości – oto najfajniejsze benefity pracownicze
Tak wynika z analizy ankiet wypełnionych w 2018 r. przez użytkowników serwisu zarobki.pracuj.pl.