Czego dowiesz się z artykułu?
• Zakres obowiązków na stanowisku recepcjonisty lub recepcjonistki
• Cechy ważne na stanowisku recepcjonistki/recepcjonisty
• Recepcjonista/recepcjonistka – wymagania pracodawców
• Recepcjonista/recepcjonistka – zarobki
Stanowisko recepcjonistki zazwyczaj zajmują kobiety. Nie oznacza to jednak, że mężczyźni nie są mile widziani w tej pracy. Sprawdź, czy spełniasz najczęstsze wymagania pracodawców, i zastanów się, czy proponowane warunki odpowiadają Twoim cechom charakteru, umiejętnościom i oczekiwaniom.
Zakres obowiązków na stanowisku recepcjonisty lub recepcjonistki
Recepcjonista w hotelu odpowiada za meldowanie gości i wykonuje czynności, które są z tym związane, tzn. udziela informacji, przyjmuje opłaty, przekazuje klucze itd. Istotnym elementem jego pracy jest także przyjmowanie rezerwacji i przydzielanie pokoi. Do jego zadań należy też przedstawianie oferty hotelu. Recepcjonista nadzoruje korespondencję, odpowiada na maile, odbiera telefony, a często także obsługuje internetowe portale rezerwacyjne.
Zakres obowiązków pracownika recepcji zatrudnionego np. w dużej agencji reklamowej jest zbliżony do tego, który obowiązuje w hotelu. Najważniejsza różnica dotyczy godzin pracy. Recepcja hotelowa najczęściej jest czynna przez całą dobę, dlatego praca w takim miejscu wiąże się z koniecznością nocnych zmian.
Cechy ważne na stanowisku recepcjonistki/recepcjonisty
Osoba, która pracuje w recepcji, np. w hotelu czy biurowcu, jest pierwszym reprezentantem firmy, z którym ma do czynienia klient. Dlatego określone cechy pracownika recepcji, takie jak profesjonalizm, i jego postawa, mogą zachęcać lub zniechęcać do korzystania z oferty.
Ważne cechy recepcjonisty/recepcjonistki przedstawiamy poniżej:
- Komunikatywność
Obsługa gości lub klientów wymaga komunikatywności, czyli umiejętności uważnego słuchania i jasnego formułowania myśli.
5 sposobów na rozwijanie komunikatywności
- Dokładność
Praca na tym stanowisku wiąże się z dokonywaniem rozliczeń z klientami, kurierami itd. Od kandydatów oczekuje się więc dość dużej precyzji.
- Kultura osobista
W pracy, która w dużej mierze polega na kontakcie z klientem, spore znaczenie ma dobre wychowanie – to, jak się zachowujesz, wypowiadasz i w jaki sposób traktujesz rozmówcę.
- Odporność na stres
Liczy się także umiejętność panowania nad emocjami. Nie każdy klient jest życzliwy i wyrozumiały. W pracy recepcjonisty zdarzają się również nieprzyjemne sytuacje, które trzeba rozwiązywać spokojnie.
- Zdolności mediacyjne
Dobrze, żeby pracownik recepcji potrafił łagodzić napięcia oraz konflikty i chętnie szukał kompromisowych rozwiązań. Prowadzenie mediacji wymaga nie tylko opanowania. Niezbędna jest także wiedza.
- Kreatywność
Recepcjonista/recepcjonistka ma za zadanie zapewnić komfort gościom, mając na uwadze standardy obowiązujące w danym miejscu. Musi sobie radzić również w niecodziennych sytuacjach. Ważne jest więc rozwijanie kreatywności.
Recepcjonista/recepcjonistka – wymagania pracodawców
Warunkiem otrzymania pracy w recepcji jest pomyślne przejście rekrutacji. Rozmowa kwalifikacyjna recepcjonistki lub recepcjonisty to jeden z jej etapów. Rekruter może zadać Ci różne pytania – na przykład takie, jak poniżej:
- „Na czym polega praca recepcjonisty w hotelu / przychodni / klubie fitness?”
Przed spotkaniem zapoznaj się z oczekiwaniami potencjalnego pracodawcy i z zakresem obowiązków. Dzięki temu zaprezentujesz się jako osoba zaangażowana.
- „Jakie języki obce Pani/Pan zna?”
Znajomość języków obcych to jeden z podstawowych wymogów stawianych kandydatom. Pracownik recepcji powinien się posługiwać nie tylko poprawną polszczyzną. Ważne, by potrafił się porozumieć również w językach angielskim, niemieckim itd. Nie aplikuj do pracy, jeśli np. jednym z kluczowych wymogów jest znajomość języka szwedzkiego, a Ty znasz wyłącznie angielski.
- „Czy potrafi Pani/Pan obsługiwać oprogramowanie recepcyjne?”
Rezerwowanie terminów (pobytu, spotkania itd.) to jeden z kluczowych obowiązków recepcjonisty. Znajomość narzędzi, które to ułatwiają, jest niezbędna.
- „Czy nie ma Pani/Pan nic przeciwko pracy zmianowej?”
Recepcja hotelowa jest czynna przez całą dobę. Trudno uniknąć np. pracy w porze nocnej.
- „Ile gwiazdek ma nasz hotel?”, „Jakie zajęcia odbywają się w naszym klubie fitness?”
Ważne, by przed rozmową kwalifikacyjną dowiedzieć się więcej na temat miejsca, w którym chciałbyś pracować.
- „Co by Pani/Pan zmienił(a) w naszym hotelu / naszej firmie?”
Swoją wiedzę możesz zaprezentować, proponując np. zmiany dotyczące wizerunku przedsiębiorstwa, obiegu dokumentów itd.
- „Ile chciałaby Pani / chciałby Pan zarabiać?”
Przed spotkaniem pomyśl o swoich oczekiwaniach finansowych. Uwzględnij swoje kwalifikacje i doświadczenie, proponowany zakres obowiązków oraz to, ile zarabiają recepcjonistki zatrudnione na podobnych stanowiskach.
Recepcjonista/recepcjonistka – zarobki
Z danych serwisu zarobki.pracuj.pl wynika, że 96% pracowników recepcji to kobiety. 82% z nich wykonuje swoje obowiązki na podstawie umowy o pracę. Przeciętne zarobki osoby zatrudnionej w recepcji wynoszą ok. 3300 zł brutto. 9% pracowników otrzymuje dodatkowo comiesięczne premie. Korzyści pozapłacowe oferowane przez pracodawców to najczęściej dostęp do prywatnej opieki medycznej oraz dofinansowanie zajęć sportowych. Pracownicy korzystają także z ubezpieczeń na życie i dofinansowań nauki języków obcych.
Stanowisko recepcjonisty lub recepcjonistki jest niezbędne w praktycznie każdej firmie – to z pewnością zawód godny uwagi. Jeśli posiadasz odpowiednie cechy, spełniasz kryteria wymienione w danym ogłoszeniu i odpowiada Ci poziom zarobków, śmiało aplikuj!