Jak zostać kierowcą zawodowym?
Kierowca ciężarówki powinien posiadać prawo jazdy kategorii C lub C+E. Aby móc przystąpić do egzaminu, trzeba posiadać uprawnienia do prowadzenia samochodów osobowych (kat. B). Gdy uzyskamy prawo jazdy kategorii C, możemy zdawać egzamin na kategorię C+E. Wymagania, jakie należy spełnić, by zostać kierowcą zawodowym, wynikają m.in. z ustawy o transporcie drogowym i z ustawy prawo o ruchu drogowym. Szczegółowe warunki podjęcia pracy w tym zawodzie można znaleźć w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy.
Co to jest świadectwo kwalifikacji zawodowej kierowcy?
Dodatkowym warunkiem, jaki muszą spełnić kierowcy, jest otrzymanie świadectwa kwalifikacji zawodowej. Każdy kandydat przechodzi szkolenie składające się z części teoretycznej i praktycznej. Na zakończenie zdaje się egzamin. Oprócz tego - co 5 lat - należy przechodzić szkolenia okresowe. Wymogi wynikają z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych.
Ile wynoszą zarobki kierowców krajowych i międzynarodowych?
Rodzaj uprawnień, miejsce wykonywania przewozów oraz liczba przepracowanych godzin – to czynniki, które decydują o płacach kierowców. 4500 zł netto – tyle w pierwszej połowie 2018 r. zarabiali kierowcy C+E pracujący w ruchu krajowym. Najlepiej wynagradzani pracownicy uzyskiwali zarobki w wysokości ok. 5800 zł netto, a osoby wyjeżdżające za granicę zarabiały przeciętnie 6100 zł netto. Niektórzy kierowcy otrzymywali pensje wynoszące nawet powyżej 7800 zł netto. Takie wnioski płyną z analizy danych Pracuj.pl. Im więcej jeździsz, tym lepiej zarabiasz – to jedna z zasad obowiązujących w transporcie. Kierowcy kat. C (ciężarówka bez przyczepy) zarabiali przeciętnie 3800 zł netto miesięcznie. Jeżdżąc na trasach międzynarodowych mogli uzyskać ponad 5000 zł netto. Kierowcy ADR, przewożący materiały niebezpieczne (paliwa, kwasy, odpady chemiczne itp.), ze względu na specyfikę pracy uzyskiwali atrakcyjniejsze pensje. Ich przeciętne miesięczne wynagrodzenie to ok. 5500 zł netto. Najlepiej opłacani mogli liczyć na zarobki ponad 6300 zł netto (w ruchu krajowym) i ponad 8500 zł netto (w transporcie międzynarodowym). Również w tym przypadku wynagrodzenie uzależnione jest od przejechanych kilometrów.
Transport krajowy i międzynarodowy – czy różnice dotyczą tylko zarobków?
Jak opowiada Łukasz, który kieruje ciężarówką:
Kiedy szukałem zatrudnienia, interesowała mnie tylko praca w obrębie jednego miasta. Mam żonę i dwójkę małych dzieci. Nigdy nie chciałem być „weekendowym” mężem i ojcem. Wychodzę z domu rano i wracam późnym popołudniem. Firma, która mnie zatrudnia, działa od poniedziałku do piątku, a czasami także w soboty.
Łukasz nie wyobraża sobie znikania z domu na kilka tygodni, ale są kierowcy, którzy decydują się na takie rozwiązanie. Jedną z zalet jest możliwość podróżowania i poznawania różnych miejsc. Przed podjęciem decyzji warto przeanalizować wszystkie plusy i minusy oraz uwzględnić swoje oczekiwania, cele, priorytety itd.
Jakie obciążenia występują w zawodzie kierowcy?
Wysokie wymagania i rozłąka z najbliższymi – to nie są jedyne niedogodności, z jakimi zmagają się kierowcy. Mankamentem tej pracy jest również pozostawanie w pozycji siedzącej przez długi czas.
W początkowym okresie pracy wyraźnie przybrałem na wadze i pojawiły się bóle kręgosłupa.
Jego samopoczucie i kondycja poprawiły się dzięki aktywności fizycznej i wizytom u fizjoterapeuty.
Zawód: kierowca tira – zalety i wady
Jakie dodatkowe wymagania powinien spełnić kierowca?
Kandydaci na kierowców przechodzą również badania psychologiczne. Rozwiązują np. testy osobowościowe, logiczne i aparaturowe. Poddają się także badaniom, podczas których lekarz medycyny pracy stwierdza, czy nie występują przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania zawodu.
Oferty pracy dla kierowców znajdziesz na stronie: www.pracuj.pl/praca/kierowca;kw