Zanim przejdziesz do etapu rozmów na temat wynagrodzenia, warto zadbać o zbudowanie zaufania i odpowiedniego wizerunku w oczach potencjalnego pracodawcy lub kontrahenta.
10 zasad skutecznej autoprezentacji
Profesjonalna i przekonująca autoprezentacja to połowa sukcesu. Druga połowa to umiejętnie przygotowana wycena pracy - powinna być jak najbardziej szczegółowa i przejrzysta. Dzięki temu pracodawca lub kontrahent nie będą mieli wątpliwości co do ostatecznej kwoty, ponieważ będą znać wszystkie jej składowe.
Kalkulator wynagrodzeń sposobem na oszacowanie wypłaty
Doskonałym drogowskazem służącym do oszacowania potencjalnej wysokości wypłaty jest kalkulator przeciętnych wynagrodzeń na wybranym stanowisku. Przyda się on każdemu, kto jest na początku swojej drogi zawodowej albo przymierza się do zmiany jej kierunku.
https://zarobki.pracuj.pl/stanowiska
Na stronie Pracuj.pl można sprawdzić zarobki przedstawicieli różnych profesji. W przedstawionym zestawieniu zastosowano medianę. Oznacza to, że połowa osób zatrudnionych na określonym stanowisku zarabia powyżej, a połowa – poniżej wskazanej kwoty. Podczas obliczania mediany brana jest pod uwagę zarówno pensja zasadnicza, jak i przyznawane okresowo premie. Mając wiedzę o zarobkach, można podczas rozmowy kwalifikacyjnej lub negocjacji z klientem z większą świadomością i pewnością przedstawiać swoje oczekiwania finansowe. Te informacje są przydatne również dla właścicieli firm, bo dzięki temu łatwiej zaplanować budżet na wypłaty dla swoich pracowników. Trzeba przy tym pamiętać, że to, ile płaci pracodawca za pracownika, nie jest równoważne z wypłacaną przez niego kwotą brutto.
Wycena na podstawie portfolio i doświadczenia
Wolni strzelcy i osoby prowadzące własne przedsiębiorstwa muszą sami zawalczyć o zainteresowanie kontrahentów swoją ofertą. Czasem rozmowy na temat dalszej współpracy kończą się już na etapie przedstawiania wyceny, ponieważ oczekiwania wykonawcy i możliwości zleceniodawcy znacząco się rozmijają. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji, warto podczas negocjacji przedstawić potencjalnemu klientowi swoje portfolio i pochwalić się dotychczasowymi osiągnięciami. Dzięki temu kontrahent zyska pewność, że ma do czynienia z rzetelnym współpracownikiem i z pewnością chętniej przystanie na zaproponowane warunki.
Umiejętności negocjacji, tak jak wielu innych rzeczy w życiu zawodowym, trzeba się nauczyć. Pomocne mogą się okazać warsztaty i kursy organizowane przez specjalistów.