Taka sytuacja: jesteś w pubie ze znajomymi z pracy. Luźna rozmowa. Nagle przez przypadek dowiadujesz się, że Twój kolega zarabia więcej od Ciebie. Przecież on zajmuje podobne stanowisko – myślisz rozgorączkowany. Nie! Jest na niższym stanowisku! Wydaje Ci się, że za chwilę eksplodujesz. Albo odwrotnie: zamykasz się w sobie i tracisz grunt pod nogami. Co robić dalej?
1. Opanować emocje
Krew uderzyła Ci do głowy, zagotowało się w Tobie. W porządku. To zrozumiałe. Musisz jednak spróbować opanować emocje. Nic dziwnego, że czujesz się zawiedziony, rozżalony i sfrustrowany. A może nawet bardzo zły na cały świat, bo urok towarzyskiego spotkania prysł, a na kumpla patrzysz teraz jak na wroga. Jest Ci przykro, ale nie ma sensu głośno roztrząsać tę sytuację. Dopytywanie kolegi i dociekanie szczegółów z jego historii zarobków mogłoby wprawić w zakłopotanie zarówno Ciebie, jak i rozmówcę. Nie oznacza to jednak, że masz zostać sam ze swoimi rozterkami i nie podejmować żadnych kroków.
2. Przygotować się do rozmowy z szefem
Z pewnością bardzo nurtuje Cię powód takiego stanu rzeczy i chciałbyś wyjaśnić sytuację, którą być może postrzegasz jako wielką niesprawiedliwość. Co prawda pensje nie są jawne, ale skoro dotarła już do Ciebie taka informacja, to czas ją zweryfikować. Umów się na rozmowę ze swoim przełożonym i przygotuj listę argumentów, którymi będziesz chciał udowodnić, że również jesteś wart wyższych zarobków.
3. Rozmawiać – dyplomatycznie, ale konkretnie
W żadnym wypadku nie zdradzaj źródła informacji. Pracownicy nie powinni rozmawiać o swoich zarobkach, dlatego nie narażaj kolegi na nieprzyjemności. Powiedz, że przez przypadek dowiedziałeś się, że na stanowiskach podobnych do Twojego jest możliwość uzyskania wyższych zarobków.
– Skarżenie się, robienie porównań z kolegami, krytykowanie jakości ich pracy, wyliczanie ich błędów, wypominanie, ile to my robimy i potrafimy, a jak bardzo jesteśmy niedoceniani – taka postawa źle o nas świadczy i robi niemiłe wrażenia na naszym szefie – przestrzega Urszula Zając-Pałdyna, HR Business Partner w Grupie Pracuj.
Jej zdaniem, jeśli jesteśmy w dobrych relacjach z przełożonym, to możemy otwarcie i szczerze powiedzieć, że jest nam przykro, źle czujemy się z taką informacją, nie potrafimy przestać o niej myśleć, że wpływa na naszą motywację. Warto wówczas zapytać, czy jest szansa, aby poprawić naszą sytuację. Jeśli relacje z szefem są bardziej oziębłe, nie nastawiajmy się na „wylewną” rozmowę i zwierzania z naszych uczuć, ale przedstawmy jasno swoje zdanie i oczekiwania. W obydwu przypadkach nie należy przesadzać z „uzewnętrznianiem się” i roztrząsaniem swojej sytuacji, aby przełożony nie miał poczucia, że mu się żalimy i próbujemy wzbudzić w nim litość.
4. Słuchać, a nie atakować
Zamiast oskarżać szefa o niedocenianie i komentować zasłyszane informacje, lepiej spróbuj się dowiedzieć, czym jest spowodowana taka sytuacja. Być może wiąże się to z dodatkowymi obowiązkami, zadaniami, projektami, o których nie wiesz. Mimo że stanowiska są do siebie podobne, to niewykluczone, że różnią się stopniem odpowiedzialności, który – w tym wypadku – decyduje o rozbieżności w zarobkach.
5. Negocjować
Takie spotkanie z przełożonym może być dobrym punktem wyjścia do negocjacji podwyżki. Bądź więc przygotowany i uzbrojony w merytoryczne argumenty. Nie chodzi przecież wyłącznie o zasłyszaną informację, ale również efekty Twojej pracy. Jeśli osiągnąłeś niedawno jakiś zawodowy sukces, pomyślnie zrealizować trudny projekt, pozyskałeś wartościowych klientów, zdobyłeś ponadprzeciętne wyniki sprzedażowe – powiedz o tym przełożonemu. Nawet jeśli teraz nie uda Ci się wynegocjować dodatkowe pieniądze, wrócisz do tej rozmowy za jakiś czas. Najważniejsze, ze podjąłeś temat i zrobiłeś pierwszy krok.
A Wam zdarzyła się taka sytuacja?
Chcesz wiedzieć, ile powinieneś zarabiać? Zajrzyj na zarobki.pracuj.pl i porównaj swoją pensję!