Pilot samolotu – jakimi umiejętnościami miękkimi powinien się wyróżniać?

Opanowanie, odpowiedzialność i umiejętność koncentracji uwagi – to przykłady kompetencji kluczowych w zawodzie pilota. Uprawnienia zawodowe są zarezerwowane wyłącznie dla osób, które posiadają odpowiednie predyspozycje. 

Licencja pilota – jak ją zdobyć?

Pracę pilota może wykonywać absolwent lotnictwa. Niewiele uczelni oferuje możliwość nauki na tym kierunku. Uprawnienia można zdobyć na Politechnice Rzeszowskiej, w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Chełmie oraz w Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie. Absolwenci dęblińskiej szkoły mogą pracować nie tylko w lotnictwie cywilnym, ale również wojskowym. Konieczne jest uzyskanie licencji PPL, CPL lub ATPL, wydawanej przez wyspecjalizowane ośrodki szkoleniowe. Liczy się też znajomość języka angielskiego. 

Ile zarabia pilot wojskowy?

Cechy i kompetencje miękkie pilota

Uzyskanie licencji to żmudny i kosztowny proces. Pilot samolotu, oprócz uprawnień i determinacji, powinien posiadać również cechy i umiejętności, takie jak:

  • Koncentracja

Niezależnie od okoliczności pilot powinien być skupiony na sterowaniu maszyną. To szczególnie ważne w sytuacji zagrożenia, kiedy od jego decyzji może zależeć życie wszystkich osób przebywających na pokładzie. 

  • Opanowanie 

Trudne warunki pogodowe, zły stan techniczny maszyny, groźne sytuacje na pokładzie – istnieje wiele czynników, które mogą okazać się potencjalnie niebezpieczne. Niezależnie od powagi sytuacji pilot powinien zapanować na emocjami i zrobić wszystko, co w jego mocy, by doprowadzić do bezpiecznego lądowania. 

  • Odpowiedzialność

Brawura, ignorowanie przepisów i norm, rozpoczynanie pracy mimo złego samopoczucia – pilot nie może pozwalać sobie na takie zachowania, ponieważ w jego rękach spoczywa bezpieczeństwo setek ludzi. 

  • Refleks 

Czasami radzenie sobie z trudnymi sytuacjami na pokładzie samolotu wymaga błyskawicznych reakcji. Ważne, by pilot umiał szybko analizować konsekwencje różnych działań i decydować się na te, które przyniosą najlepsze rezultaty. 

Stan zdrowia także ma znaczenie

Aby wykonywać zawód pilota, trzeba posiadać również aktualne orzeczenie lotniczo-lekarskie (art. 96 ust. 1 Prawo lotnicze). Orzeczenie można uzyskać w centrach medycyny lotniczej, które znajdują się w Warszawie oraz Wrocławiu. Warto przygotować się do badań, zabierając dowód tożsamości ze zdjęciem. Co najmniej 24 godziny przed wizytą lekarską należy także powstrzymać się od picia alkoholu. Ważne również, by być na czczo. Zakres badania wstępnego obejmuje procedury medyczne, takie jak:

- badania laboratoryjne,

- EKG,

- audiogram, tympanometria,

- spirometria,

- badanie okulistyczne,

- badanie laryngologiczne, 

- badanie neurologiczne,

- badanie psychologiczne. 

Występowanie określonych przeciwwskazań medycznych lub psychologicznych jest równoznaczne z dyskwalifikacją kandydata. Nie oznacza to, że pilot samolotu musi być okazem zdrowia (dopuszczalna jest np. niewielka wada wzroku). Ważne, by dolegliwości nie stanowiły potencjalnego zagrożenia. Przykładowo, osoba mająca astygmatyzm może mieć trudności z oceną odległości itp.