Przeciętne pensje mieszkańców a bilet miesięczny – Warszawa i inne miasta świata

Większość dużych miast na świecie zmaga się z problemem korków i  zanieczyszczeniem powietrza. Rozwiązaniem jest korzystanie z transportu publicznego, do czego często zachęcają lokalne władze. Sprawdź, jak ceny biletów ZTM Warszawa mają się do kosztów korzystania z komunikacji miejskiej w innych miastach Polski i świata. To, czy transport w danym miejscu jest tani, czy drogi, najlepiej określić za pomocą zestawienia cen z przeciętnym wynagrodzeniem – dlatego właśnie taki raport przywołamy poniżej.

Czego dowiesz się z artykułu?

Bilety miejskie – Warszawa i inne polskie miasta
Przeciętna pensja a bilety komunikacji miejskiej – Warszawa na tle innych miast świata
Czy komunikacja miejska w Polsce i na świecie może być darmowa?

Wysokość opłat za bilety, która jest ustalana indywidualnie w każdym mieście, może zarówno skutecznie zachęcać, jak i zniechęcać do podróżowania autobusami miejskimi, tramwajami czy metrem. Wiele zależy od zarobków mieszkańców. Zespół analityczny portalu picodi.com w marcu 2020 roku przygotował raport, w którym porównano ceny biletów komunikacji miejskiej w dużych miastach Polski. Zestawiono także koszt komunikacji w Warszawie i innych miastach świata z przeciętnym wynagrodzeniem.

Bilety miejskie – Warszawa i inne polskie miasta

Z raportu picodi.com wynika, że ceny biletów komunikacji miejskiej w Polsce mocno różnią się w zależności od miasta. Najdroższe przejazdy w Polsce odnotowuje się w Szczecinie. Mieszkańcy, którzy chcą na co dzień poruszać się tutaj autobusami i tramwajami, muszą kupić bilet miesięczny za aż 162 zł. Na drugim miejscu plasuje się Poznań, gdzie za miesiąc nielimitowanych przejazdów komunikacją mieszkańcy płacą 115 zł. Podium zamyka Warszawa z kartą miejską, którą na miesiąc trzeba doładowywać kwotą 110 zł.

Z kolei najtańszymi biletami cieszą się mieszkańcy Torunia (84 zł miesięcznie) oraz Olsztyna (tylko 80 zł miesięcznie).

|Ceny mieszkań 2020 – ile średnich pensji potrzeba, aby kupić własne lokum?

Przeciętna pensja a bilety komunikacji miejskiej – Warszawa na tle innych miast świata

Wspomniany raport poruszył też kwestię ceny warszawskiej karty miejskiej doładowanej na miesiąc oraz biletów miesięcznych w innych miastach świata – w odniesieniu do przeciętnej pensji mieszkańców. Pod uwagę wzięto ceny transportu wszystkimi środkami komunikacji w obrębie miasta.

Po przeliczeniu wszystkich cen na wspólną walutę okazało się, że:

  • najdroższe bilety miesięczne obowiązują w Londynie (236,91 euro), ale w stosunku do przeciętnych zarobków mieszkańców tego miasta cena nie jest najbardziej niekorzystna na świecie (stanowi 8,23% przeciętnej pensji netto),
  • najbardziej niekorzystny stosunek ceny biletu do pensji panuje w Sao Paulo (aż 15,34% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia),
  • najtańsze bilety miesięczne mogą kupić mieszkańcy Mumbaju (16 euro, czyli 3,3% przeciętnej pensji mieszkańców),
  • najbardziej korzystnym stosunkiem ceny biletu miesięcznego do pensji cieszą się mieszkańcy Zurychu (koszt biletu to tylko 1,37% przeciętnego wynagrodzenia).

Według cennika karty miejskiej w Warszawie miesięczny abonament na przejazdy metrem, tramwajami, autobusami i pociągami SKM w przeliczeniu na walutę badania wynosi 25,71 euro. To oznacza, że warszawiak musi zapłacić za poruszanie się komunikacją miejską przez miesiąc 2,68% przeciętnej pensji (4109 zł netto w czasie przeprowadzania badania). Taki wynik plasuje stolicę Polski na 27. miejscu w zestawieniu.

|Ile średnich pensji potrzeba, aby pokryć koszt wyprawki dla noworodka?

Czy komunikacja miejska w Polsce i na świecie może być darmowa?

Darmowa komunikacja miejska w dużym mieście – zbyt piękne, aby było prawdziwe? Okazuje się, że niekoniecznie. Ma ją już kilka mniejszych polskich miast (np. Żory), ale także niektóre większe miasta zagraniczne.

Władze Luksemburga jako pierwsze na świecie zdecydowały się na zniesienie opłat za korzystanie z transportu miejskiego na terenie całego kraju. Od 29 lutego 2020 roku przejazdy są bezpłatne zarówno dla mieszkańców, jak i turystów. W ubiegłym roku na podobne zmiany zdecydowała się Estonia. Dotyczą one jednak wyłącznie autobusów i mają pewne ograniczenia.

Według wyliczeń ministerstwa transportu dzięki bezpłatnej komunikacji miejskiej aż 40% gospodarstw domowych w Luksemburgu zaoszczędzi około 100 euro rocznie. O 8% uszczupli się za to roczny budżet państwa – jednak tę stratę rząd uznał za opłacalną w kontekście zysków dla środowiska naturalnego.

Czy warto przesiąść się z własnego samochodu do autobusu czy tramwaju? Jak widać, to zależy nie tylko od osobistych preferencji, ale także od miasta, w którym mieszkasz, i od Twoich zarobków. A jeżeli jesteś na etapie zmiany miejsca zamieszkania i pracy, sprawdź, ile będzie wynosić Twoja pensja w przeliczeniu z kwoty brutto na netto (lub odwrotnie). Skorzystaj z naszego kalkulatora wynagrodzeń.