Tajemniczy klient – jak nim zostać?

Weryfikuje standardy obsługi, raportuje na temat zachowań pracowników i zwraca uwagę na różne szczegóły – tajemniczy klient (z ang. mystery shopper) powinien wykazywać się dociekliwością i spostrzegawczością. Szansę w tym zawodzie mają osoby, które nie boją się wyzwań i lubią nieustanny kontakt z innymi ludźmi. 

Tajemniczy klient – predyspozycje i wymagania 

Zapotrzebowanie na pracowników wykonujących zawód tajemniczego klienta zwiększyło się wraz ze wzrostem konkurencyjności na rynku produktów i usług. Wbrew pozorom i obiegowej opinii nie każdy może jednak nim zostać. Aby wykonywać to zajęcie w sposób profesjonalny, trzeba posiadać określone cechy charakteru i osobowości. Przydadzą się z pewnością zdolności aktorskie, by podczas wizyty w danym sklepie lub punkcie usługowym zachowywać się naturalnie i nie dać po sobie poznać, że ma się ukrytą agendę. Równie istotna jest odporność na stres, a także spostrzegawczość i skrupulatność. Po każdych odwiedzinach tajemniczy klient musi wypełnić szczegółowe ankiety, na podstawie których jego zleceniodawca będzie mógł przygotować kompleksowy raport dla właściciela firmy. To zajęcie jest ciekawe i pełne wyzwań, ale potrzebne jest zaangażowanie. Tylko skrupulatne obserwacje i rzeczowe uwagi mogą przynieść korzyści zlecającej firmie. Mają one być przecież wskazówką, co zmienić, by przyciągać klientów, a tym samym pomnażać zyski w danym sklepie lub punkcie usługowym. Od kandydatów na stanowisko tajemniczego klienta oczekuje się też zazwyczaj:

  • umiejętności obsługi komputera, poczty elektronicznej i sprawnego poruszania się w Internecie;
  • umiejętności obsługi programu MS Excel;
  • rzetelności i terminowości;
  • dyspozycyjności i chęci podejmowania nowych wyzwań zawodowych.

Bez narzekania na szefa, czyli small talk w windzie

Tajemniczy klient – korzyści z wykonywania zawodu

Wcielanie się w rolę tajemniczego klienta to doskonały pomysł na dodatkowe zajęcie. Można wiele zyskać, wybierając zatrudnienie na tym stanowisku. Do najważniejszych zalet należą:

  • elastyczne godziny pracy i warunki zatrudnienia;
  • możliwość rozwoju zdolności interpersonalnych;
  • możliwość zdobycia użytecznej wiedzy z zakresu marketingu;
  • możliwość zdobycia doświadczenia i realizowania ciekawych projektów.

O tym, ile zarabia tajemniczy klient, decyduje właściwie on sam. To, jak wysoka będzie wypłata, w dużej mierze zależy od zaangażowania, a także możliwości czasowych. Zazwyczaj pracodawcy proponują kandydatom stawki godzinowe lub konkretne kwoty za każdą przeprowadzoną ankietę. 

Nie tylko tajemniczy klienci zajmują się kontrolą jakości pracy innych ludzi. Czy w Twoim otoczeniu też są takie osoby?