Na czym polega praca serwisanta?
Ważne, by komputery i urządzenia peryferyjne znajdujące się w firmie działały bez zarzutu. Awarie i problemy techniczne utrudniają i opóźniają pracę. Obowiązki, jakie wykonuje technik serwisant, to przede wszystkim:
- podłączanie sprzętu komputerowego,
- regularna kontrola stanu technicznego urządzeń,
- konserwacja i dokonywanie niezbędnych napraw sprzętu,
- prowadzenie dokumentacji technicznej,
- organizowanie szkoleń dla pracowników.
Jakie wymagania powinien spełniać kandydat?
Pracę technika serwisanta może wykonywać np. absolwent technikum informatycznego. Pracodawcy czasami oczekują jednak wyższego wykształcenia, zdobytego na przykład na kierunku: elektronika i telekomunikacja lub pokrewnych. Kluczowe znaczenie mają umiejętności twarde, takie jak:
- Wiedza na temat budowy sprzętu komputerowego i urządzeń peryferyjnych
Znajomość budowy konserwowanego i naprawianego sprzętu to podstawa w pracy serwisanta. Dzięki niej możliwe jest m.in. szybkie diagnozowanie i naprawianie awarii.
- Znajomość systemów operacyjnych Windows i Linux
Wiedza z zakresu elektromechaniki to jednak nie wszystko. Serwisant powinien płynnie poruszać się w środowisku systemowym naprawianych komputerów. Wiedza fachowa umożliwia instalowanie oprogramowania i przygotowywanie urządzeń do pracy.
- Znajomość języka angielskiego
W pracy technika serwisanta liczą się także umiejętności językowe. Dokumentację techniczną wypełnia się w języku angielskim.
- Prawo jazdy kat. B
Zdarza się, że serwisant sprzętu komputerowego musi przemieszczać się pomiędzy różnymi oddziałami firmy lub dojeżdżać do domu klienta. Właśnie dlatego w tym zawodzie niezbędna jest mobilność, którą uzyskuje się dzięki uprawnieniom do prowadzenia pojazdów.
Potrzebne są także kompetencje miękkie, a zwłaszcza: umiejętność rozwiązywania problemów i zdolność logicznego myślenia, komunikatywność, umiejętność pracy w zespole, otwartość na wiedzę.
5 mitów na temat pracy w branży IT
Serwisant komputerowy – zarobki
4900 zł brutto – tyle w 2018 r. wynosiła mediana płac na stanowisku technika serwisanta komputerowego. Połowa pracowników zarabiała poniżej, a połowa – powyżej tej kwoty. 36% zatrudnionych mogło liczyć na comiesięczną premię. Część serwisantów otrzymywała także świadczenia pozapłacowe. Wśród najczęściej przyznawanych benefitów znalazły się: dostęp do prywatnej opieki medycznej (30%), służbowy telefon do celów prywatnych (28%), ubezpieczenie na życie (26%) oraz dofinansowanie zajęć sportowych (22%).
Karta MultiSport – wszystko, co warto wiedzieć
Przedstawione dane pochodzą z ankiet wypełnionych w 2018 r. przez użytkowników serwisu zarobki.pracuj.pl.