Rozpoczynasz pracę i zastanawiasz się, co zrobić, by zostać dobrze przyjętym? Po pierwsze: bądź sobą. Po drugie: rozwijaj umiejętności fachowe i kompetencje miękkie. Nie zamartwiaj się tym, co myślą o Tobie inni.
Potrzeba bycia docenianym i lubianym jest czymś naturalnym. To nic nadzwyczajnego, że oczekujesz akceptacji nie tylko wśród rodziny i przyjaciół, ale również na uczelni, w pracy itd. Chcąc zbudować korzystny wizerunek w firmie:
-
Zadbaj o pierwsze wrażenie
Przebywając w nowym, obcym miejscu, poznaj zasady, jakie w nim panują. Zatroszcz się o odpowiedni strój, szanuj zwyczaje i… uśmiechaj się. Nie bój się rozmawiać ze współpracownikami. Bądź życzliwy i otwarty na nowe znajomości. Zapanuj również nad swoją mimiką i gestami. Dzięki pracy nad sobą wywrzesz korzystne pierwsze wrażenie, co będzie procentować w późniejszym czasie.
Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie?
-
Rób to, co do Ciebie należy
Ważne, żebyś poznał zakres swoich obowiązków i rzetelnie je wypełniał. To szczególnie istotne, jeśli pracujesz w zespole. Osiągnięcie wspólnego celu jest możliwe tylko wtedy, gdy wszyscy członkowie grupy rzetelnie wywiązują się ze swoich zadań. Planuj pracę, wyznaczaj cele i wytrwale dąż do ich realizacji. Dzięki temu będziesz ceniony przez współpracowników i przełożonych.
-
Wychodź z inicjatywą
Opracowałeś nowy system archiwizacji danych? Wiesz, jak usprawnić przepływ korespondencji w dziale? Jeśli masz ciekawe pomysły, dziel się nimi! Pokaż, że jesteś zaangażowany w pracę i zależy Ci na tym, by firma funkcjonowała coraz lepiej. Mówiąc o swoich propozycjach, unikaj oceniania dotychczasowych rozwiązań.
-
Wykorzystaj swój potencjał
Pracodawca proponuje, że sfinansuje Twoje studia lub kurs? Otrzymałeś ofertę pracy w zagranicznej filii firmy, na samodzielnym stanowisku? Warto korzystać z takich okazji – nawet jeśli przyjęcie oferty wiązałoby się z dodatkowymi obowiązkami itd. Rozwijaj swoje umiejętności i zdobywaj wiedzę, jeśli pracodawca zapewnia Ci taką możliwość.
-
Ucz się
Nie wiesz, jak obliczyć godziny nadliczbowe? Masz problem z ustaleniem liczby dni urlopu wypoczynkowego, jaki Ci przysługuje? Nie bój się pytać. Jeśli trzeba, szukaj odpowiedzi w kodeksie pracy oraz innych ustawach. Zdobywaj wiedzę, kiedy masz okazję.
-
Nie plotkuj
Angażuj się w życie firmy, ale stroń od konfliktów. Staraj się jak najszybciej wyjaśniać nieporozumienia. Rozmawiaj życzliwie ze współpracownikami, unikaj jednak plotek. Dzięki temu utrzymasz co najmniej poprawne stosunki ze wszystkimi osobami, które spotykasz w biurze.
Warto pozostać sobą i postępować zgodnie z własnymi zasadami. Działanie wbrew wewnętrznym przekonaniom tylko po to, by zjednać sobie kolegów, nie wyjdzie Ci na korzyść. Przestaniesz być autentyczny.