Dwie umowy o pracę – jak to wpływa na wynagrodzenie?

Są takie zawody, w których nie pracuje się w jednym miejscu od 9 do 17. Nauczyciele, nianie czy trenerzy prowadzący szkolenia zwykle w ciągu dnia przemieszczają się w odległe części miasta i odbierają wynagrodzenia od różnych osób. Kilka umów-zleceń w takiej sytuacji to nie kłopot, ale czy możesz mieć dwie umowy o pracę u tego samego lub u różnych pracodawców? A jeśli tak, to jak wygląda kwestia składek społecznych i zdrowotnych? Rozwiewamy wszelkie wątpliwości!

Czego dowiesz się z artykułu?

Dwie umowy o pracę u jednego pracodawcy w praktyce
Dwie umowy o pracę u różnych pracodawców – jak to działa?
Dwie umowy o pracę a ZUS i składki
Dwie umowy o pracę a rozliczenie PIT i podatek dochodowy

Czy można pracować na 2 etaty, gdy oba opierają się o umowę o pracę? Oczywiście! Okazuje się, że wszystko jest kwestią dogadania się z szefem albo szefami.

Dwie umowy o pracę u jednego pracodawcy w praktyce

Nie ma żadnych prawnych przeszkód, abyś podpisał dwie umowy o pracę z jednym pracodawcą – pod warunkiem, że zakres obowiązków w ramach drugiego kontraktu jest inny niż w ramach pierwszego. W przeciwnym wypadku Twoja druga praca stanowiłaby nadgodziny w ramach pierwszej umowy.

Jeśli obie strony się na to godzą, nie ma przeszkód, aby praca w ramach dwóch umów była wykonywana w tym samym czasie. Pamiętaj jednak, że szef powinien zagwarantować Ci odpowiednie przerwy w pracy, a także odpoczynki: dobowe i tygodniowe. Dwa etaty to zwykle naprawdę sporo pracy – więc koniecznie pilnuj swoich praw do regeneracji sił w czasie wolnym.

| Pierwsza umowa o pracę – o czym należy pamiętać?

Dwie umowy o pracę u różnych pracodawców – jak to działa?

Pracujesz na umowę o pracę, ale czujesz, że możesz i chcesz swój wolny czas poświęcić na dodatkową pracę zarobkową? Prawdopodobnie zastanawiasz się: czy mogę mieć dwie umowy o pracę?

W tym temacie również nie ma prawnych ograniczeń. Istnieją jednak okoliczności, które mogą Ci to nieco utrudnić. Mowa o zakazie konkurencji. Jeśli podpisałeś taki dokument u obecnego pracodawcy, podjęcie drugiej pracy może skutkować karą finansową. Zanim więc podpiszesz nową umowę, dokładnie sprawdź postanowienia, które wynikają z zakazu.

W przypadku niektórych grup zawodowych, np. kierowców, nowy pracodawca musi dostać na piśmie informację o niepozostawaniu w zatrudnieniu u innego pracodawcy lub o przeciętnej tygodniowej liczbie godzin wykonywanych przewozów drogowych i innych czynności.

| Przegląd zarobków polskich kierowców

Dwie umowy o pracę a ZUS i składki

Koszt uzyskania przychodu przy dwóch umowach o pracę to kwestia, którą zajmują się pracodawcy – ale mimo to warto wiedzieć, jak sytuacja wygląda pod względem prawnym.

Jeśli pracujesz na więcej niż jeden etat, od całego Twojego przychodu odprowadzane są składki. Z obu tytułów jesteś zgłaszany do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego. Przy ustalaniu wysokości przychodu uzyskanego w danym miesiącu kalendarzowym (podstawa wymiaru składek ZUS) wynagrodzenie z dwóch umów o pracę sumuje się. Jeśli chcesz dowiedzieć się, ile dokładnie zapłacisz w ramach składek, skorzystaj z kalkulatora wynagrodzeń Pracuj.pl.

A jak wygląda kwestia dwie umowy o pracę a zwolnienie lekarskie? Gdy zachorujesz, przysługuje Ci świadczenie chorobowe z tytułu każdej z umów. Co ważne, w ramach każdego stosunku pracy naliczane są też uprawnienia pracownicze, takie jak prawo do urlopów wypoczynkowego, macierzyńskiego, rodzicielskiego, wychowawczego, bezpłatnego, a także szkoleniowego i okolicznościowego.

Dwie umowy o pracę a rozliczenie PIT i podatek dochodowy

Nie musisz informować Urzędu Skarbowego o podpisaniu kolejnej umowy o pracę. Jednak z każdego stosunku pracy, niezależnie, czy zawarty jest z jednym, czy z kilkoma pracodawcami, wynikają odrębne koszty uzyskania przychodów. Twój szef/szefowie nie ograniczą kosztów w trakcie roku do przysługującego limitu rocznego. To Ty w rozliczeniu rocznym musisz zadbać o to, aby koszty za rok podatkowy nie przekroczyły łącznie 4500 zł lub 5400 zł (w przypadku kosztów podwyższonych).

Pamiętaj, że niezależnie od tego, z ilu umów otrzymałeś wynagrodzenie, kwota zmniejszająca podatek może być uwzględniona tylko raz w miesiącu.

| Podatek od wynagrodzenia – co powinieneś o nim wiedzieć?

 

Zastanawiasz się, ile umów o pracę można mieć maksymalnie? Trzy i więcej jednocześnie brzmi już nieco jak szaleństwo, ale tylko gdy mowa o pełnych etatach. Jeśli więc zastanawiasz się nad podpisaniem kolejnej umowy na część etatu, a masz już dwie, rozwiewamy Twoje wątpliwości – prawo nie określa maksymalnej liczby umów o pracę, na których jednocześnie zatrudniony jest pracownik.