Jak odejść z pracy bez palenia za sobą mostów – 4 porady

Odejście pracownika z firmy może wynikać z podjętej przez niego decyzji o zmianie miejsca pracy lub być skutkiem otrzymania wypowiedzenia od pracodawcy. Niezależnie od powodu rozwiązania stosunku pracy, dobrze jest zadbać o to, by rozstanie przebiegło w miłej atmosferze. Warto wykonywać swoje obowiązki na sto procent, a także powstrzymać się od negatywnych komentarzy na temat szefa i współpracowników.

Dlaczego warto odejść z pracy z klasą?

Stres, żal i złość – te emocje mogą towarzyszyć pracownikowi odchodzącemu z firmy. Mimo to warto trzymać nerwy na wodzy i nie palić za sobą mostów, m.in. ze względu na:

  • Uzyskanie pozytywnej opinii od pracodawcy

Pozytywna opinia szefa na temat pracownika może być przydatna podczas ubiegania się o posadę w nowej firmie. Jeśli potencjalny pracodawca będzie chciał poznać zdanie poprzedniego przełożonego, negatywna ocena może obniżyć szanse kandydata na objęcie interesującego go stanowiska. 

  • Relacje ze współpracownikami

Jeżeli kolega z zespołu zna właścicieli konkurencyjnych przedsiębiorstw, może pomóc odchodzącemu pracownikowi poprzez pozytywne wypowiedzi na temat stylu jego pracy oraz kompetencji. Poza tym nie warto osłabiać życzliwych relacji tylko z powodu zakończenia kariery w firmie. Na spotkania w kawiarni czy domowe przyjęcia można umawiać się nie tylko z członkami aktualnego zespołu, ale i z byłymi współpracownikami, z którymi dobrze się dogadywaliśmy.

  • Możliwość powrotu do firmy w przyszłości

Mimo sprecyzowanych marzeń i celów trudno dokładnie zaplanować swoją karierę. Pracownik może po kilku miesiącach lub latach chcieć wrócić do firmy, którą opuszcza, np. z powodu powstania interesującego go stanowiska. Jeżeli pożegna się z pracodawcą i współpracownikami w negatywnej atmosferze, odbudowanie relacji może okazać się niemożliwe.

Jak elegancko odejść z pracy?

Bez względu na to, jakie są powody odejścia z firmy, nie warto palić za sobą mostów. W kulturalnym rozwiązaniu stosunku pracy pomocne będą:

  • Wykonywanie obowiązków na 100%

Brak zaangażowania w realizowane projekty nie świadczy dobrze o odchodzącym pracowniku.  Swoje obowiązki należy sumiennie wykonywać do dnia rozwiązania umowy.

  • Powstrzymanie się od złośliwości

Głośne narzekanie na pracodawcę i plotkowanie na temat kolegów od momentu złożenia lub otrzymania wypowiedzenia z pewnością pogorszą relacje pomiędzy odchodzącym pracownikiem a resztą firmy. Warto zachowywać się kulturalnie i powstrzymać się od niemiłych komentarzy. 

  • Dbanie o pozytywny wizerunek firmy w kontaktach z klientami

Mówienie klientom o produktach lub usługach oferowanych przez przedsiębiorstwo w negatywny sposób to przykład nieeleganckiego zachowania. Pracownik powinien dbać o wizerunek firmy do ostatniego dnia pracy.

  • Uprzejme pożegnanie

Przed odejściem z firmy warto pożegnać się z pracodawcą, współpracownikami i klientami, np. poprzez wysłanie e-maila. Kolegom z zespołu można podać swój prywatny numer telefonu, a kontrahentów poinformować o tym, kto nas zastąpi.

„Odchodzę z pracy” – jak napisać pożegnalny e-mail?

Praca w nowej firmie – rodzaje umów

W nowej firmie możemy pracować na stanowisku różniącym się od poprzedniej posady lub otrzymać propozycję nawiązania innego rodzaju umowy. Przed podpisaniem dokumentu warto upewnić się, czy znamy jego cechy. Dobrze jest wiedzieć, czym różni się umowa o pracę od umowy-zlecenia albo w jakich przypadkach korzystniejsza będzie umowa o pracę, a kontrakt może okazać się nie najlepszym rozwiązaniem.

Kontrakt zamiast umowy o pracę?