Komunikacja z szefem – jak powinna wyglądać?

W komunikacji z szefem ważny jest nie tylko przekaz, ale też wybór odpowiedniej formy.  O tym, czy do kontaktu ze swoim przełożonym można wykorzystywać kanały społecznościowe, pocztę e-mail lub wiadomości tekstowe, powinien zadecydować pracodawca. Jeśli polityka firmy nie jest w tej kwestii jednoznaczna, warto wyjaśnić tę sprawę podczas osobistej rozmowy.

SMS – kiedy jest akceptowalny?

W powszechnej opinii wiadomość tekstowa jest zarezerwowana wyłącznie dla najbardziej pilnych, niecierpiących zwłoki spraw zawodowych. Pracownicy często mają dylemat, czy mogą wysyłać do szefa SMS, czy też powinni się od tego powstrzymać. W tego typu sprawach warto posłuchać zdrowego rozsądku. Wiadomość tekstowa jest jak najbardziej akceptowalną formą komunikowania się z szefem, jeśli na przykład chcemy przekazać mu, że spóźnimy się do pracy albo że spotkanie, w którym mamy razem uczestniczyć, zostało przełożone lub odwołane. Ważne, żeby komunikat był krótki, zwięzły i konkretny. 

Gdzie jest granica szef – kolega

Media społecznościowe i komunikatory

Korzystanie z nowoczesnych form komunikacji cieszy się sporą popularnością w dużych przedsiębiorstwach i korporacjach. Wprowadza to pewne ożywienie i urozmaicenie w tej jeszcze do niedawna bardzo sformalizowanej strefie. Od pewnego czasu firmy mają możliwość korzystania z sieci społecznościowych, tworzonych specjalnie z myślą o wykorzystaniu w środowisku pracy. Pozwalają one współpracownikom w sposób szybki i bezproblemowy komentować bieżącą sytuację firmy, konsultować się w sprawie aktualnych projektów i dzielić pomysłami na rozwiązanie pojawiających się trudności. Szefowie chętnie uczestniczą w takich dyskusjach. Dzięki tej formie komunikacji mogą nie tylko dowiedzieć się o poziomie zaangażowania swoich podwładnych, ale też poznać ich pasje i zainteresowania, którym oddają się po pracy.

5 błędów komunikacyjnych, które popełniają menedżerowie

Komunikaty wideo – rozwiązanie na przyszłość?

Wideo to bardzo prężnie rozwijający się kanał komunikacji, którego potencjał dostrzegają także osoby zarządzające przedsiębiorstwami. Materiały wideo można wykorzystywać podczas szkoleń albo do przekazywania ważnych informacji pracownikom. Z pewnością jest to o wiele bardziej angażująca forma przekazu niż dobrze znany e-mail czy notatka służbowa. Pracownicy mogą za pośrednictwem materiałów filmowych raportować szefowi postępy w pracy nad danym projektem lub zdać sprawozdanie ze spotkania z kontrahentami.  

Tak jak niemalże niemożliwe jest zrzeczenie się wynagrodzenia przez pracownika, tak też trudno wyobrazić sobie sytuację, w której błędy i wpadki związane z komunikacją na linii szef - pracownik w ogóle się nie zdarzają. Najważniejsze, żeby z tych pomyłek wyciągać wnioski na przyszłość i wspólnie wypracować najbardziej optymalne formy porozumiewania się