Wypadek przy pracy – definicja
Według art. 3 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych wypadek przy pracy to nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które spowodowało uraz lub śmierć i nastąpiło w związku z pracą:
- podczas lub w związku z realizowaniem przez pracownika rutynowych zadań lub poleceń przełożonych;
- w trakcie lub w związku z realizowaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
- w trakcie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze pomiędzy siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Ryzykowne zawody, czyli jakie?
Wypadek – jak pracodawca powinien zadbać o bezpieczeństwo pracownika?
Jeśli dojdzie do wypadku przy pracy, obowiązkiem pracodawcy jest podjęcie niezbędnych czynności eliminujących albo ograniczających zagrożenie. Właściciel firmy musi również zapewnić udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanym osobom, a także ustalić w przewidzianym trybie okoliczności oraz przyczyny wypadku i zastosować właściwe środki, które zapobiegną podobnym zdarzeniom. Obowiązkiem pracodawcy jest również niezwłoczne zawiadomienie właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o zbiorowym, ciężkim lub śmiertelnym (a także każdym innym) wypadku, który wywołał wspomniane skutki i ma związek z pracą. Powyższe regulacje opisane zostały w art. 234 §1-2 kodeksu pracy.
Wypadek przy pracy – jakie świadczenia przysługują pracownikowi?
Pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy, przysługują m.in. takie świadczenia:
- zasiłek chorobowy – dla ubezpieczonego niezdolnego do pracy na skutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej;
- świadczenie rehabilitacyjne – dla ubezpieczonego, który po wyczerpaniu zasiłku chorobowego nadal jest niezdolny do pracy, a dalsze leczenie/rehabilitacja lecznicza rokują odzyskanie zdolności do pracy;
- zasiłek wyrównawczy – dla ubezpieczonego pracownika, którego pensja uległa obniżeniu na skutek stałego/długotrwałego uszczerbku na zdrowiu;
- jednorazowe odszkodowanie – dla ubezpieczonego, który doznał stałego/długotrwałego uszczerbku na zdrowiu.
Powyższe ustalenia zostały opisane w art. 6 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Wypadek przy pracy a wynagrodzenie
Jak wynika z art. 8 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, zasiłek chorobowy można otrzymywać przez maksymalnie 182 dni. Jego wysokość wynosi 100% podstawy wymiaru zasiłku (art. 9 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych).