Visual merchandiser – dla kogo ten zawód?

Praca w branży modowej to wyzwanie i możliwość wykorzystywania swojej kreatywności. Visual merchandiser zajmuje się m.in. aranżowaniem przestrzeni, która znajduje się za sklepową witryną. Takie instalacje mają przykuwać wzrok klientów i wywoływać skojarzenia z konkretną marką.    

Kwalifikacje i obowiązki visual merchandisera

Visual merchandiser to osoba, która zachęca potencjalnych nabywców do zakupu, eksponując określone cechy produktu/produktów. Podkreśla kolory, kształty i motywy, nawiązując np. do konkretnej kolekcji – wiosennej, letniej czy tematycznej.

Witryny i to, co się za nimi znajduje, przyciągają klientów. Obrazują również styl marki. Patrząc na nie, można wyobrazić sobie, co jest w środku. Wystawy stanowią inspirację. Mogą intrygować, poruszać, a nawet szokować – w zależności od tego, do jakiej grupy docelowej skierowana jest oferta konkretnej marki.

Visual merchandiser zajmuje się nie tylko aranżowaniem przestrzeni. Do jego zadań może należeć również opracowywanie planów sprzedażowych, kontrolowanie poziomu zapasów i analizowanie cen na podstawie wyników sprzedaży poprzednich kolekcji. Aby robić to dobrze, pracownik powinien uwzględniać prognozy i badać, co jest ważne dla klientów należących do grupy docelowej. Musi więc odznaczać się umiejętnością analitycznego myślenia i wyciągania wniosków.  

W tym zawodzie liczy się nie tylko wiedza na temat świata mody. Istotna jest też dokładna znajomość marki lub marek – ich korzeni, cech charakterystycznych itd. W pracy visual merchandisera potrzebna jest konsekwencja. Jeśli np. aranżuje przestrzeń sklepów należących do sieci, musi dbać o to, by wszystkie prezentowały się podobnie i jednoznacznie wskazywały na konkretny brand.    

7 porad, jak stworzyć list motywacyjny dla sprzedawcy

Choć visual merchandising kojarzy się głównie z branżą modową, odgrywa istotną rolę również w innych dziedzinach handlu. Fachowcy, którzy zajmują się kreowaniem wizerunku marki, są potrzebni w restauracjach i innych przedsiębiorstwach usługowych. Dzięki ich wysiłkowi miejsca te prezentują się atrakcyjnie i zachęcająco.   

Visual merchandiser powinien posiadać dobrze rozwinięty zmysł estetyczny. Ważna jest też wiedza na temat psychologii sprzedaży. Visual merchandisingu można uczyć się w kilku szkołach w Polsce. Trudno jednak wykonywać ten zawód, gdy nie ma się określonych predyspozycji.   

Zarobki i świadczenia pozapłacowe

W 2017 r. osoby zatrudnione na stanowisku: visual merchandiser zarabiały przeciętnie 3500 zł brutto. Tak pokazują statystyki Pracuj.pl. 46% ankietowanych regularnie otrzymywało premie. Zatrudnieni mogli liczyć także na korzyści pozapłacowe. Najpopularniejsze benefity to m.in.: prywatna opieka medyczna (52%), dofinansowanie zajęć sportowych (52%), ubezpieczenie na życie (39%) i bony towarowe (29%). 79% osób zajmujących się visual merchandisingiem to kobiety.   

https://zarobki.pracuj.pl/stanowiska

Benefity - czyli co motywuje pracowników?